Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Beskrivning

Vill du ha ett arbete där du kan göra skillnad i människors liv och där du får möjlighet att utvecklas i din yrkesroll? Då är du varmt välkommen till Botkyrka kommun! Vi söker just nu en Familjebehandlare till familjebehandlarteamet på Öppenvård barn hos socialförvaltningen. Hos oss arbetar du nära medborgarna och ges möjlighet till ett varierat arbete.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu två behandlare till vår verksamhet som arbetar med förändringsarbete i familjer med olika typer av problematik. I arbetsgruppen blir vi med er 14 familjebehandlare som tar emot uppdrag från våra utredningsenheter.

Du ansvarar för att erbjuda familjebehandling mot uppsatta behandlingsmål och för att dokumentera detta arbete enligt gällande dokumentationsföreskrifter. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att ansvara för att erbjuda familjer en individuellt anpassad familjebehandling och vårt mål är att barnets /den unges behov synliggörs och tillgodoses, att föräldrarna känner sig starka i föräldrarollen och att familjen får verktyg och kunskaper så att de själva kan hantera framtida svårigheter. Förändringsarbetet sker både hemma och i annan miljö beroende av familjens behov.

Vi jobbar teambaserat tillsammans med ansvarig socialsekreterare planerar och följer vi upp insatser utifrån familjens behov. Då vi jobbar teambaserat och utifrån Signs Of safety samverkar vi med familjens privata nätverk samt med olika samarbetspartners internt och externt. För att tillsammans skapa en positiv förändring för barnets/den unge och dennes familj. I en del ärenden arbetar vi nära utredare redan i utredningsskedet.

I gruppen finns olika kompetenser som matchar den unges och familjens olika behov. Vi är två grupper som blivit en, och vi står inför att utveckla vår öppenvård. Vilket gör att vi satsar extra på kompetensutveckling, vi har regelbundna gruppmöten, reflektionstid, ärendehandledning samt extern handledning. Ett exempel är att vi har arbetat fram ett sätt att arbeta med familjebehandling i familjer med hedersproblematik det arbetet vill vi fortsatt utveckla och implementera i Botkyrka. Vi har årsarbetstid och utifrån uppdraget och familjens behov innebär det att du kan behöva arbeta kvällstid och enstaka helg.

Kvalifikationer

För att lyckas i rollen krävs att du har socionomexamen eller liknande högskoleexamen. Du har erfarenhet av att arbeta behandlande med barn/unga och deras familjer. I arbetet utgår du ifrån barnperspektivet/gällande lagstiftning och har barnet/den unge i fokus. Vi söker dig som vill vara en del av vårt familjebehandlarteam och det utvecklingsarbete och vill bidra med dina kunskaper och erfarenheter till vårt fortsatta arbete.

Meriterande för denna tjänst är vidareutbildning inom behandling.
Kunskap om signs of saftey och ORS, SRS.

Du behöver ha god förmåga att samarbeta, både med kollegor, uppdragsgivare samt privat och professionellt nätverk. Vi ser att du har ett ödmjukt och respektfullt förhållningssätt, är tydlig, kommunikativ, trygg i dig själv och har lätt för att sätta dig in i problem och frågeställningar. Du intresserar dig för nya metoder, arbetssätt och hur dessa kan bidra till utveckling. Du är van att uttrycka dig i skrift på svenska och gör detta på ett utmärkt sätt.

Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Löneform Enligt överenskommelse