Utbildningsförvaltningens kvalitetsenhet består av fyra team, och din roll är placerad i teamet för kvalitetsstöd. Teamet består av fyra kvalitetscontrollers, en processledare och en grundskoleutvärderare. Du rapporterar direkt till utbildningsförvaltningens kvalitetschef.
I rollen som kvalitetscontroller är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att ge stöd till verksamheten med underlag, planering och uppföljning av mål, resultat och kvalitet. Du bistår verksamhetscheferna och chefen för kvalitetsenheten vid rapportering till utbildningsnämnden.
En viktig del i rollen som kvalitetscontroller är att arbeta med kvalificerad analys av verksamhetens kvalitet. Analyser grundas på rapporter och statistik, på möten med skolor, på deltagande i kvalitetsdialoger mm. Vi ser ett behov av utveckling på området och du spelar en viktig roll för målet att ta fram kvalitetssäkrade beslutsunderlag till verksamheten.
Som kvalitetscontroller bidrar du till det systematiska kvalitetsarbetet bland annat genom att sammanställa grundskolornas kvalitetsrapporter. Du deltar i möten mellan verksamhetschef och rektorer och stöttar dem i det löpande arbetet med att förbättra verksamheten.
Förutom kvalitetsarbetet kommer du att arbeta med handläggning och redovisning av anmälningsärenden, samt bistå i att samordna och lämna yttranden om anmälningar till Skolinspektionen. Vid behov tar du fram presentationer och informationsmaterial.

Vad erbjuder vi? Ett stimulerande arbete i en viktig stödfunktion, där vi gemensamt arbetar mot målet att förbättra och utveckla kvaliteten i våra verksamheter. Du ingår i ett team som samarbetar tätt och som tillsammans tar ansvar för kvalitetsenhetens uppdrag.

Vi söker dig med akademisk utbildning med inriktning på samhällsvetenskap, ekonomi eller pedagogik. Du har arbetat minst ett par år med kvalitetsfrågor och du har flerårig erfarenhet av arbete inom verksamhetsområde grund- eller gymnasieskola.
Du är van användare av digitala arbetsverktyg och behärskar Office-paketet väl. För att leva upp till kraven vid framtagande av underlag måste du behärska svenska språket mycket väl, framförallt skriven svenska på akademisk nivå. Du har grundläggande kunskap på statistikområdet och kan tolka underlag och dra korrekta slutsatser utifrån komplex information.

Du har energi och initiativförmåga och lägger fokus på att uppnå resultat inom dina ansvarsområden. Vi arbetar i ett nära samarbete med övriga interna funktioner och med många externa kontakter vilket kräver att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga.
För att lyckas i rollen arbetar du strukturerat och systematiskt, planerar ditt arbete väl och håller deadlines. Du har mycket god analytisk förmåga och kan bidra med helhetsperspektiv på verksamheten. Som person är du stabil och kan på ett lösningsorienterat sätt anpassa dig till förändringar som sker i verksamheten.
Känner du igen dig själv i beskrivningen? Välkommen med din ansökan!

Tillträde enligt ök
Löneform månadslön