Enheten består av Kassmyraskolan F-6 som inkluderar grundsärskola med totalt ca 550 elever samt Broängsskolan F-9 med ca 600 elever. Båda skolorna ligger i Tumba med en kvarts promenad mellan och din roll är att vara ambassadör för alla tre skolorna utifrån ett strategiskt helhetsperspektiv på verksamheten.

Ditt huvudsakliga uppdrag är att leda det strategiska pedagogiska arbetet, leda arbetet med planering och organisering av enheten, ha det övergripande ansvaret för att hålla budgeten i balans samt ansvara för personalrelaterade arbetsuppgifter.
Du får ansvar för en stor enhet där fokus är att fortsätta arbetet med att utveckla skolorna mot ett gemensamt arbetssätt utifrån olika förutsättningar, kulturer och andra individuella skillnader. Din uppgift blir att leda i en positiv anda mot målet att stärka enheten och ta tillvara det som fungerar väl och utveckla det vidare.

Vad erbjuder vi? Ett utmanande, komplext och fantastiskt roligt uppdrag! Som ytterligare ett stöd i uppdraget har du grundskoleenhetens rektorsgrupp, som träffas regelbundet och diskuterar gemensamma frågeställningar och bidrar till verksamhetsutveckling i en öppen dialog. Vi är ett engagerat gäng på 17 personer som ser fram emot att få en ny kollega!

Vi söker dig som har genomgått rektorsutbildning och har flerårig erfarenhet som rektor inom grundskolan, gärna som ledare för flera enheter och/eller en stor skola. Du har akademisk högskoleexamen med pedagogisk inriktning, helst lärare åk 7-9. Rollen kräver att du har god kunskap om och erfarenhet av särskola.

Du är van användare av digitala arbetsverktyg och personal- och ekonomiadministrativa system, och vi ser det som meriterande med erfarenhet av och god förståelse för hur politiskt styrda organisationer fungerar.

Det är också viktigt att du är väl insatt i grundskolans utmaningar och förutsättningar. Du vet vilka styrdokument och förordningar som arbetet tar sin utgångspunkt i. Du har god förmåga att leda och organisera arbetet så att skolans struktur- och processkvalitet utvecklas. Det är även viktigt för dig att ha en god dialog med relevanta aktörer och samarbetsparter, både internt och externt.

Vem är du? Du är samarbetsorienterad och arbetar för att skapa sammanhållning och samsyn i den egna arbetsgruppen och i den ledningsgrupp du ingår i. Du sätter upp höga mål för dig själv och den verksamhet du leder och arbetar för att uppnå goda resultat. För att göra det krävs att du arbetar strukturerat med förmåga att analysera och se lösningar utifrån ett helhetsperspektiv för enheten.

Som rektor ser du möjligheter, leder och inspirerar till förändring och utveckling utifrån mål och verksamhetens behov. För att klara det behöver du vara en god kommunikatör. Som person är du trygg, öppen och prestigelös. Du har en solid pedagogisk bakgrund och intresse för frågorna, men ditt huvudsakliga fokus ligger på det strategiska området.

Här kan du läsa mer om skolorna!

Kassmyraskolan

Broängsskolan

Välkommen med din ansökan!

Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Tumba