Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Beskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Region Stockholm och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge.
Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.

Vill du ha ett arbete där du kan göra skillnad i människors liv och där du får möjlighet till att utvecklas i din yrkesroll? Då är du varmt välkommen till Botkyrka kommun! Vi söker just nu en Socialsekreterare till mottagningsenheten för barn på socialförvaltningen. Hos oss arbetar du nära medborgarna och ges möjlighet till ett varierat arbete där du får möjlighet att påverka och utveckla ditt arbete.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu en socialsekreterare för en visstidsanställning på 6 månader.

Vi arbetar med människor över 18 år som av har behov av stöd och hjälp utifrån främst beroende och psykisk ohälsa, men även kriminalitet och annan psykosocial problematik. De människor som söker oss har ofta komplexa behov och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden. Vi samarbetar tätt med vår öppenvårdsenhet för vuxna och våra två boendestödjarteam, och andra enheter inom förvaltningen, för att komplettera varandra på bästa sätt. Vi är stolta över att kunna erbjuda mycket behandling i öppenvård och andra insatser på hemmaplan. Vi försöker hitta rätt insats i rätt tid för varje enskild person. För oss är varje människa unik och det är viktigt att personalgruppen är mångfacetterad och kompetent, för att kunna möta behoven som finns hos de som kommer till oss.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att:
- Motivera till förändring
- Utreda klienters behov, bevilja insatser, och följa upp dessa enligt gällande lagar och riktlinjer
- Samverka och arbeta i team med interna och externa samarbetspartners

Kvalifikationer

Du som söker är socionom eller har en annan högskoleutbildning, som tillsammans med erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten kan bedömas som likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av handläggning inom myndighetsutövning. Som person är du öppen och har lätt för att samarbeta. Du är trygg, självgående och har en god förmåga till helhetssyn. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Tjänsten kräver att du har ett mycket gott omdöme, är strukturerad och har lätt för att fatta beslut. Eftersom ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du har ett stort engagemang och intresse för målgruppen. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, och kan möta individen du har framför dig med nyfikenhet och empati.

Meriterande är:
- erfarenhet av handläggning inom myndighetsutövning
- erfarenhet av arbete med personer med beroendeproblem och psykisk ohälsa
- kunskaper i ASI och MI
- erfarenhet av socialt förändringsarbete med personer med samsjuklighet, kriminell livsstil eller med unga vuxna

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning

Omfattning: Heltid

Tillträde omgående, alternativt enligt överenskommelse