Som förskollärare ansvarar du för undervisningen i förskolan genom att bidra till att läroplanens mål och intentioner förverkligas i utbildningen. Du är väl förtrogen med läroplanen och trygg i din yrkesroll. Vi vill att du har ett förhållningssätt där lärandet och kunskapsutveckling är i fokus. Du ansvarar för att planera, genomföra och dokumentera det pedagogiska arbetet i förskolan samtidigt som du förstår vikten av det kollegiala lärandet. Förskollärare ska leda de målstyrda processerna och ansvara att barn får den undervisning de har rätt till. Som förskollärare skapar du de pedagogiska lärmiljöerna tillsammans med dina kollegor.

Du ska ha barnets bästa i fokus och en stark tilltro till att alla barn kan. Barnen ska känna en tillit till sin egen förmåga, att de kan, vågar och vill. Detta ställer krav på din förmåga att vara kreativ och ha förmågan att anpassa undervisningen utifrån det behov som finns.

Du ser ett helhetsperspektiv i utbildningen och värdesätter samverkan med vårdnadshavare och andra viktiga aktörer.

Tillsammans med dina kollegor arbetar du utifrån det systematiska kvalitetsarbetet.

Vi erbjuder ett förskolläraruppdrag med stora utvecklingsmöjligheter. Som stöd i ditt arbete har du engagerade kollegor som du möter i gemensam reflektion. Vår processmall är väl utarbetad och finns med som ett starkt verktyg för att arbeta systematiskt med barns utveckling och lärande. Du kommer ha enskild planeringstid samt planering tillsammans med andra förskollärare. Du kommer även ingå i vår pedagogiska utvecklingsgrupp som träffas kontinuerligt under året.

Som anställd i Botkyrka erbjuds du friskvård och arbetskläder.

Krav:

- Du har svensk förskollärarlegitimation enligt Skolverket.
- God kunskap och erfarenhet av att använda digitala verktyg i ditt pedagogiska uppdrag.
- Erfarenhet och kunskap av pedagogisk dokumentation - där du följer och dokumenterar barns lärprocesser.
- Du har förmågan att leda andra medarbetare
- Kommunicerar väl i tal och skrift i det svenska språket.

- Godkänt arbetsprov som kommer genomföras och krävs för anställning inom förskola.

- Vi kommer vilja ha referenser, där en av referenserna ska vara nuvarande chef.

- Vid en eventuell anställning kommer vi begära utdrag från belastningsregistret.

Det är meriterande om du har:

- Handledarutbildning
- Utbildning om och praktisk erfarenhet kring barn med särskilda behov.
- Utbildning i och erfarenhet av att arbeta med Bildstöd och TAKK

Tillträde Januari 2022 eller enligt överenskommelse.
Sysselsättningsgrad 100
Referensnummer KARF/2021:00020