Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Beskrivning

Vi söker nu tre enhetschefer med erfarenhet från tidigare chefsuppdrag inom äldreomsorgen.
För dessa tjänster behöver vi dig som har erfarenhet från tidigare chefsuppdrag, helst inom äldreomsorg med relevant högskoleutbildning inom verksamhetsområdet, som till exempel socionom eller beteendevetare.
Vi söker dig som vill jobba nära verksamheten, där du är synlig för både dina medarbetare och brukare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Enhetschef till äldreboende:

Vård och omsorgsboendena inom Botkyrka Kommun har två chefer som valt att söka sig vidare till nya, spännande uppdrag hos annan arbetsgivare. Därför söker vi nu två enhetschefer till våra vård- och omsorgsboende. Vi strävar efter att ha en hög kvalitet på våra boenden och har olika projekt på gång som bland annat införande av ytterligare digitalisering på våra boenden.

Enhetschef till hemtjänsten:

Hemtjänsten är inne i en spännande utveckling med bland annat valmöjlighet för medborgaren och utveckling inom välfärdsteknik som Nyckelfri hemtjänst och trygghetskamera.

Vårt viktigaste mål är nöjda brukare. Genom att vi skapar förutsättningar för delaktighet och självbestämmande för våra brukare/medborgare samt förutsättningar för medarbetarna så ser vi att vi leverera en omvårdnad av hög kvalitet. Vi söker således en ledare med ambitionen att vara delaktig i hemtjänstens arbete framåt och gärna med erfarenhet av förändringsledning.

Arbetsuppgifter

Vi verkar för att skapa högsta kvalitet för Botkyrka kommuns medborgare och arbetar utifrån brukarens fokus. I din roll kommer du ha ett helhetsansvar för planering, genomförande och uppföljning utifrån fastställd verksamhetsplan.

I rollen kommer du att:
• Ha ett samlat och övergripande ansvar för enhetens verksamhet, ekonomi och medarbetare.
• Leda verksamheten mot vård- och omsorgsnämndens mål
• Efterfölja de lagar, regler, allmänna råd och riktlinjer som styr verksamheten (exempel HSL, SoL, AML) samt andra förekommande lagar och författningar inom verksamhetsområdet.
• Ha budgetansvar för enheten med målet att ha budget i balans.
• Aktivt arbeta efter kommunens värdegrund, policys och riktlinjer samt ansvara för att utveckla organisationskulturen för att säkerställa medborgarens fokus, vidareutveckla dina medarbetare och strävar efter ett gott arbetsklimat.

Kvalifikationer

För att lyckas i rollen som enhetschef på dessa tjänster så krävs det erfarenhet från att ha arbetat som chef tidigare. Då du som chef leder, motiverar och förser andra med de befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål så behöver du ha erfarenhet av att leder andra.

Du har ett coachande och inspirerande ledarskap som skapar engagemang och delaktighet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, lyssnar och är mottaglig för motparten samt anpassar kommunikationen efter situation. Vi förutsätter att du kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt har god samarbetsförmåga då du kommer ha kontakt med flera aktörer i din chefsroll.

Villkor

•   kunskaper om den lagstiftning som rör enheten bl.a. HSL, SoL,
•   god vana vid att arbeta i systemet Procapita
•   goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.
•   erfarenhet av budgetarbete
•   erfarenhet av personalrelaterade frågor samt kunskap i arbetsrätt och arbetsmiljö

Referensnummer VON/2021:00248
  • Anders Olsson, 0708861490