Banslättsskolan söker nu en kurator för ett vikariat på 60% under den tid som ordinarie kurator är föräldraledig, vilket beräknas handla om hela läsår 2021-2022. Du som söker tjänsten ska ha en socionomexamen. Du ska även ha erfarenhet av arbete som kurator i grundskolan. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och lämplighet.

Arbetar du som kurator på Banslättsskolan är du en naturlig del av skolans Elevhälsoteam (EHT) och bidrar med din sociala och psykosociala kompetens. Du arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande men även åtgärdande. Du arbetar på individ- och gruppnivå med fokus på att skapa en god miljö för elevernas hälsa, utveckling och lärande. Vi förväntar oss att du är lyhörd, initiativtagande, organisatorisk, ansvarsfull och kan arbeta självständigt. Du är bra på att lägga upp ditt eget arbete samtidigt som du gärna samarbetar och samverkar med skolans övriga personal. Arbetet som kurator på Banslättsskolan innebär stor handlingsfrihet men ställer samtidigt krav på ett gott omdöme. Du behöver också kunna hantera och prioritera bland olika typer av ärenden och arbetsuppgifter. Flexibilitet är ditt ledord och du har en god förmåga att variera arbetssätt och metoder utifrån behov. Du är lika bekväm i kontakten med personal, elever och vårdnadshavare som du är med andra kontantakter i andra verksamheter eller myndigheter utanför skolan. Du har ett naturligt respektfullt bemötande gentemot människors olikheter och prioriterar trygga och goda relationer samt delar skolans värdegrund. Kunskap inom den lagstiftning som styr skolans verksamhet och sekretess är en fördel. Viktigast är dock att du har ett stort intresse av att arbeta med barn och ungdomar. Känner du att det här stämmer väl in på dig? Ja, då är du kanske den vi söker.

Vanliga arbetsuppgifter:
Ingå i skolans EHT (Elevhälsoteam) med fokus på främjande, förebyggande och åtgärdande arbete, vara delaktig i skolans Trygghetsteam som arbetar förebyggande och åtgärdande mot mobbing, diskriminering och kränkande behandling. Stödjande och motiverande samtal med enskilda elever och elever i grupp. Konfliktlösningssamtal och socialt utrednings- och kartläggningsarbete. Värdegrundsarbete och medverkande i planering, upprättande och implementering av handlingsplaner inom värdegrundsarbetet. Övrigt dokumentationsarbete vid olika samtal och möten. Vara tillgänglig för rådgivning och konsultation. Samverka med externa verksamheter såsom socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri samt habilitering mm.

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Region Stockholm och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge.
Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.

Banslättsskolan är en skola som ligger centralt i ett naturskönt område i Tullinge. Skolan är treparallellig, F-5 för elever i åldrarna 6–11 år. Skolan har ca 465 elever och 65 personal.

Banslättsskolans elever lämnar skolan med goda kunskapsresultat och vi tror att trivsel, välbefinnande och kompetent personal är en förutsättning för att nå detta.

Skolan bygger sin verksamhet på en genomtänkt grundstruktur som har elevens bästa i fokus. Kunskapsinhämtandet utgår från vetenskap och beprövad erfarenhet och att vara en digital skola ser vi som en självklarhet.

Till Banslättsskolan tar du dig lätt med pendeltåg och buss.

Krav: För att vara aktuell för tjänsten ska du:
• ha en högskoleutbildning – Vi söker dig som har socionomexamen
• ha en flerårig erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar med funktionsvariationer och frågor kopplade till emotionella och/eller sociala svårigheter eller psykisk ohälsa
• ha arbetat inom ramen för skolan och gärna elevhälsan
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• goda kunskaper inom IT och är van att använda det i vardagen
• kunna arbeta självständigt
• vara van vid att samarbeta och samverka med interna och externa kontakter
• ha god kännedom om skollag och socialtjänstlag

Meriterande: • utbildning och/eller erfarenhet av MI
• utbildad inom Komet eller ABC.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och lämplighet.

Strukturerad
Stabil