Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Vill du bli vår nyckelperson i att kontinuerligt förbättra den kommunala hälso- och sjukvården i Botkyrka? Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad för våra medborgare!

Central förvaltning ger stöd till vård- och omsorgsförvaltningens ledning, chefer och verksamheter. Uppdraget är att skapa goda förutsättningar för verksamheterna att utföra sina insatser till brukare med hög kvalitet och på ett effektivt sätt. I central förvaltning ingår funktioner som HR, ekonomi, IT, nämndsekreterare, registrator, kvalitetsteam, kommunikation, fastighetssamordning samt medicinskt ansvariga sjuksköterskor.

Du kommer att arbeta som en av två medicinskt ansvariga sjuksköterskor och ingå i vårt kvalitetsteam på central förvaltning. I uppdraget ingår även visst ansvar för hälso- och sjukvård inom övrig socialtjänst. Som MAS ansvarar du, tillsammans med verksamhetschef, för kvalitet och säkerhet i den kommunala hälso- och sjukvården.

Rollen som MAS innebär att du följer du upp verksamheterna utifrån lagkrav och föreslår förbättringsåtgärder utifrån identifierade brister. Du analyserar patientsäkerhetsarbetet och drar slutsatser som kan användas i verksamheten för att förbättra patientsäkerheten. Som MAS informerar du om lagar och riktlinjer samt utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet.

Uppdraget innefattar även att
• ta fram riktlinjer enligt lagstiftning och följa upp att verksamheterna arbetar systematiskt med patientsäkerhet
• ta emot, utreda och anmäla allvarliga risker, händelser och vårdskador till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
• svara på remisser och skriva fram ärenden som rör hälso- och sjukvård
• samverka med akut- och primärvård samt ingå i länets MAS-nätverk

Vad erbjuder vi? I vårt kvalitetsteam har vi ett nära samarbete och utvecklar ständigt metoder och arbetssätt, samtidigt som vi arbetar självständigt med våra olika uppdrag. Vi är ett team som trivs ihop och har roligt på arbetet!

Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med mycket god kännedom om HSL. Du har även erfarenhet av kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi ser gärna att du har goda kunskaper i SoL och LSS samt erfarenhet från kommunal hälso- och sjukvård.

Vem är du? Som person är du trygg i dig själv, visar gott omdöme och har ett professionellt förhållningssätt. Du har god samarbetsförmåga då uppgifterna utförs i dialog med verksamhetsledningen, men även förmåga att självständigt ansvara och driva ditt arbete.
Du är en god pedagog och har mycket lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och kan anpassa dig till den målgrupp du möter. För dig är det viktigt att bidra till tydlighet, engagemang och delaktighet.
För att trivas i rollen krävs det att du arbetar strukturerat och metodiskt och att du är intresserad av att kvalitetsutveckla verksamheten tillsammans med oss.
Vi ser fram emot din ansökan!

Sysselsättningsgrad 100 %
Referensnummer VON/2021:00247