Vi söker en engagerad och driven skolbibliotekarie till Tunaskolan!

För att trivas i rollen som skolbibliotekarie behöver du vara självgående och ta egna initiativ. Du har ett inkluderande förhållningssätt och är van vid att kommunicera, samarbeta och arbeta utåtriktat.

Vi tror också att du är kreativ, nyfiken och omvärldsorienterad. Din pedagogiska förmåga är god och du är bekväm med att tala inför större och mindre grupper. Gedigna kunskaper om litteratur för barn och ungdomar ser vi som en självklarhet. En god digital kompetens behövs för att hantera skolans olika system samt för att hjälpa både elever och personal.

I arbetsuppgifterna ingår att:

• Driva skolans bibliotek och utveckla dess pedagogiska verksamhet så att det blir en lustfylld plats dit eleverna vill gå.
  • Vara en aktiv del i hela skolans verksamhetsutveckling i syfte att stärka elevernas språkliga kompetens.
  • Arbeta läsfrämjande både på egen hand och i samarbete med skolans övriga pedagogiska personal. Det inkluderar exempelvis att hålla i läsgrupper med elever, boksamtal samt andra aktiviteter för att väcka och stärka elevernas läslust.
  • Vägleda elever (samt personal) i:
    • Informationssökning och källkritik.
    • Användandet av digitala verktyg för att strukturera och underlätta studier/arbete.
    • Särskilt uppmärksamma elever i behov av särskilt stöd genom att tillgodose olika kompensatoriska lösningar

Känner du igen dig i ovanstående beskrivning tror vi att Tunaskolan är rätt ställe för dig!

Tunaskolan är en F-9-skola i Tumba, Botkyrka kommun. Skolan ligger ca 5 minuters promenad från pendeltågsstationen.
På Tunaskolan går 750 elever och vi är 95 medarbetare.

Vår verksamhet utgår från ledorden språk, självkänsla och lärande. Vår övertygelse är att ett starkt språk i kombination med god självkänsla leder till att elevernas lärande utvecklas på bästa sätt. Vi har ett väl utbyggt elevhälsoteam som tillsammans med arbetslagen arbetar för varje elevs bästa.

På vår skola har vi en god stämning, vi värnar om samarbete och arbetar aktivt med kollektivt lärande.

Krav: Du ska ha en högskole- eller universitetsexamen inom biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande.

Meriterande: Tidigare erfarenhet av att ha jobbat i ett skolbibliotek

OBS! Urval till tjänsten sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Anställningens omfattning Deltid
Tillträde 2021-10-04 eller enligt överenskommelse