Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.

Verksamhetsområdet Konst och bibliotek består av Botkyrka konsthall och Bibliotek Botkyrka som utgörs av sex bibliotek, alla formade i samspel med sina närområden och med invånaren som medaktör.
Bibliotek Botkyrkas vision är att biblioteken ska vara en motor i arbetet med lokal demokratiutveckling, mänskliga rättigheter och interkulturalitet.
Biblioteksverksamheten ska verka för ett långsiktigt hållbart samhälle genom att bidra till att minska ojämlikhet och möjlighetsskillnader. Biblioteken skapar litterära, kulturella och interkulturella möten, bidrar till höjd kunskapsnivå och verkar för ökad folkhälsa.

Nu söker vi en vuxenbibliotekarie med ansvar för program och kommunikation till Tullinge bibliotek.

Rollen innefattar ansvar för bestånd av skönlitteratur och verksamhet för målgruppen. Urvalsarbete och gallring av skönlitteratur för vuxna ingår i arbetsuppgifterna liksom att anordna aktiviteter och verksamhet anpassat för att vara angelägen för den dynamiska plats som Botkyrka är.

Du arbetar nätverkande genom att knyta civilsamhället och andra aktörer till bibliotekens verksamheter. I nära samarbete med programansvariga bibliotekarier på de övriga biblioteken inom Bibliotek Botkyrka, utvecklar du programverksamheten genom att skapa relevanta program som rör litterära och språkliga såväl som kulturella aspekter av Botkyrka som plats.

Som programansvarig på Tullinge bibliotek planerar du och har en överblick över alla program som genomförs och tillsammans med dina kollegor ser du till att programverksamheten får en bredd som representerar befolkningen och tar hänsyn till våra prioriterade målgrupper. I ditt kommunikationsansvar ingår bland annat att göra affischer, att uppdatera
Bibliotek Botkyrkas webbplats och att skapa innehåll för sociala medier. Du ingår även i Bibliotek Botkyrkas kommunikationsgrupp där ni planerar kommunikation och tar fram informationsmaterial som är gemensam för alla biblioteken.

Utöver dina ansvarsområden innefattar tjänsten även sedvanligt schemalagt biblioteksarbete i biblioteket och att tillsammans med arbetskamraterna arbeta för biblioteket som helhet. Du tillhör Tullinge, Tumba, Vårsta biblioteksenhet med totalt 23 medarbetare. Tullinge bibliotek är din dagliga arbetsplats, men du arbetar även vid behov på de övriga biblioteken.

Krav: Du har akademisk utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Vi vill att du har erfarenhet av och känner engagemang för att verka i en interkulturell miljö.

Du har medborgarens fokus och låter det vara vägledande i ditt arbete. Som ansvarig för programverksamheten ser vi att du har ett stort intresse och engagemang för målgruppen och har erfarenhet av aktivt nätverksarbete.

Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. För att arbetar bra med andra människor relaterar du till dem på ett lyhört och smidigt sätt, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra.

Du delar vår bibliotekssyn och idén om ett vidgat textbegrepp och kommer med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat.

Språkkunskaper utöver svenska och engelska är meriterande

Meriterande är om du har erfarenhet från att ha arbetat inom folkbibliotek.

Tillträde Tillträde så fort som möjligt
Referensnummer KFN/2021:00362
  • Helena Berhan, 0701870162