Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Beskrivning

Nu tar Botkyrka ytterligare ett steg i kampen mot kriminalitet och våld och inrättar därför ett resursteam med fem utredande socialsekreterare. För att möta upp de behov som utredarna kommer fram till har vi även utökat med två SIG-samordnartjänster och en familjebehandlartjänst i vår öppenvård.

Vill du ingå i vårt utredande resursteam och vara en del av att vända en samhällsutveckling och göra stor skillnad för klienter, Botkyrkas medborgare och Botkyrka som plats?

Arbetsuppgifter

Som utredande socialsekreterare i resursteamet ska du kunna arbeta över alla gränser inom socialtjänstens myndighetsområden, där du behövs som mest. Detta kan variera över tid, beroende på behoven på enheterna och utvecklingen i samhället. Som utredare behöver du kunna växla mellan olika enheter och uppdrag, samtidigt ingår du i ett eget team som ligger under en verksamhetschef. I arbetet mot kriminalitet och våld kommer du också att arbeta nära Botkyrkas våldspreventiva center och det grymma samarbete vi har där, med polis, åklagare, kriminalvård och andra myndigheter.

Kvalifikationer

Socionomexamen samt lång erfarenhet av myndighetsutövning inom barn, unga och/eller vuxna.

Profil:
Du har en exceptionell samarbetsförmåga, är strukturerad, driven, lösningsinriktad, flexibel, gillar förändringar för förbättring, ekonomisk medvetenhet, stresstålig. Du behöver ha god självkännedom om det som driver dig och en hög förmåga att vara i roll. Du har hög arbetskapacitet och tar självständigt ansvar för ditt uppdrag.

Meriterande:
Dokumenterad kunskap och erfarenhet av att utreda unga och/eller vuxna med kriminalitet som livsstil.
Flerspråkighet då vi strävar efter att spegla Botkyrkas befolkning.
Kunskap om ojämställdhet och ojämlikhet samt hedersnormers begränsningar och dess konsekvenser.

Aktuell och dokumenterad vidareutbildning inom någon/några av följande:
•                         BBIC
•                         Signs of Safety
•                         ASI
•                         SAVRY
•                         MI

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Löneform Enligt överenskommelse