Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Vi söker nu två enhetschefer till vård- och omsorgsboende i Botkyrka.
Vi söker dig som vill jobba nära verksamheten, där du är synlig för både dina medarbetare och brukare. Vår målsättning är att ha den högsta kvaliteten på alla våra boenden. Vårt viktigaste mål är nöjda brukare och en hög kvalitet i verksamheten, och för att uppnå det arbetar vi med brukarens fokus. Genom att vi skapar förutsättningar för delaktighet och självbestämmande för våra brukare/medborgare samt förutsättningar för medarbetarna, så kan vi leverera en omvårdnad av hög kvalitet.

Vi ser framemot att du blir en medspelare i vår utvecklingsresa!
I din roll har du ett helhetsansvar för planering och schemaläggning, genomförande och uppföljning utifrån fastställd verksamhetsplan, vilket bl.a. innebär att du:
• Har ett samlat och övergripande ansvar för enhetens verksamhet, ekonomi och medarbetare.
• Leder verksamheten mot vård- och omsorgsnämndens mål.
• Skapar förutsättningar för verksamheten att efterfölja de lagar, regler, allmänna råd och riktlinjer som styr verksamheten.
• Arbetar aktivt utifrån kommunens värdegrund, policys och riktlinjer.
• Ansvarar för att utveckla organisationskulturen, vidareutveckla dina medarbetare och sträva efter ett gott arbetsklimat.

Du får 14 engagerade enhetschefskollegor under ledning av verksamhetschef Camilla Björling. Vår ledstjärna är att ta tillvara varandras kompetens och erfarenheter, och vi stöttar varandra på ett prestigelöst sätt i att utföra uppdraget. För oss är det viktigt att trivas på jobbet och skapa utrymme för personlig utveckling inom rollen.

Krav:

Vi söker dig som har erfarenhet av att leda och utveckla medarbetare och en för uppdraget relevant akademisk utbildning som exempelvis en socionomexamen alt examen från personalvetarprogrammet. Du har gedigen kunskap om vård- och omsorgsförvaltningens verksamhetsområde. Vi ser gärna att du har arbetat som chef/ledare tidigare.
För att trivas i rollen krävs det att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt har god datorvana. Vi använder systemen Adato, Stratsys, LifeCare och KIA.

Uppdraget kräver att du har goda kunskaper i den lagstiftning som rör enheten bl.a. SoL och HSL, kunskap i ekonomi och budget samt kunskap gällande personalrelaterade arbetsuppgifter.

Vem är du?

Du är en inspirerande ledare med ett coachande förhållningssätt, lyhörd för medarbetarnas behov men också tydlig och rak när det behövs. Du är en god lagspelare med en helhetssyn på organisationen och kommunen och ser samverkan med andra som en förutsättning för att lyckas.

Där andra ser hinder ser du möjligheter, och du är lösningsfokuserad och självgående när det krävs. Du har förmåga att planera och organisera ditt och enhetens arbete väl, med målsättningen att enheten ska arbeta strukturerat, effektivt och uppnå sina mål.

Välkommen in med din ansökan!

Tillträde Snarast, enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %