Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Beskrivning

Är du vår nästa starka ledare?

Brinner du för kommunalt miljö- och hälsoskydd, känner att du kan göra stor skillnad i det arbetet hos oss, och samtidigt växa som ledare för en grupp inspektörer som har haft ett tufft år bakom sig med lokala sopbränder och mediabevakning?

Vi söker dig som vill och kan göra skillnad, och vet att du kan skapa framgång tillsammans med oss!

Arbetsuppgifter

Miljö- och hälsoskyddsenheten kommer snart att delas i två grupper, där den ena – bestående av tio myndighetsutövande miljö- och hälsoskyddsinspektörer – behöver en ny driven och ansvarsfull chef.

Som biträdande miljöchef har du fullt verksamhets-, personal-och arbetsmiljöansvar för din grupp, och rapporterar direkt till enhetschefen.

Ditt huvudsakliga uppdrag kommer bli att leda miljö- och hälsoskyddsgruppernas arbete och att tillsammans med medarbetarna arbeta med utveckling av verksamheten, exempelvis genom större fokus på miljönytta i tillsynen, utveckling av digitala arbetssätt och förändrade rutiner. Att omvärldsbevaka inom området och delta i relevanta nätverk blir för dig en självklarhet och en viktig del i utvecklingen av enheten.

Botkyrka kommun har under det senaste året arbetat mycket med krisarbete kopplat till avfallsverksamhet och bränder i avfallshögar. Vi har byggt upp ett samarbete med statliga myndigheter och andra berörda aktörer, och vi har en ambition att förändra lagstiftningen kopplat till dessa verksamheter. I detta arbete kommer du att bli en viktig nyckelperson, som på flera sätt kommer att få fortsätta driva utvecklingen och framstegen.

Detta kommer att bli en oerhört spännande roll som kommer att sätta såväl Botkyrka på kartan som skärpt lagstiftning för oseriösa verksamhetsutövare. Och du kan vara med och göra stor skillnad.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en tidigare eller nyligen påbörjad resa som ledare för en liknande verksamhet, och brinner för ett utvecklande och förändringsinriktat ledarskap med fokus på förbättring och modernisering. Du känner dig stark som ledare, oavsett din tidigare erfarenhet, och är trygg i vetskapen att du med dina metoder kan påverka och göra skillnad.

Vidare behöver du vara van att driva frågor självständigt, du är resultatinriktad och fullföljer egna och gemensamma arbetsuppgifter och mål, samt följer upp dina medarbetare på individnivå.

Du har för tjänsten relevant högskoleutbildning inom exempelvis naturvetenskap eller

samhällsvetenskap, och tidigare erfarenhet av miljö- och/eller hälsoskyddsarbete, gärna i en myndighetsutövande position.

Du har goda kunskaper inom miljöbalken, och flera års erfarenhet av tillsyn och/eller prövning enligt denna. Meriterande är om du har erfarenhet både från myndighetsutövning och privat företagsamhet.

För tjänsten krävs körkort B.

Varmt välkommen med din ansökan!

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad Heltid