Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.

Verksamhetsområdet Konst och bibliotek består av Botkyrka konsthall och Bibliotek Botkyrka som utgörs av sex bibliotek, alla formade i samspel med sina närområden och med invånaren som medaktör.
Bibliotek Botkyrkas vision är att biblioteken ska vara en motor i arbetet med lokal demokratiutveckling, mänskliga rättigheter och interkulturalitet.
Biblioteksverksamheten ska verka för ett långsiktigt hållbart samhälle genom att bidra till att minska ojämlikhet och möjlighetsskillnader. Biblioteken skapar litterära, kulturella och interkulturella möten, bidrar till höjd kunskapsnivå och verkar för ökad folkhälsa.

Vi söker en samordnare för schema och ekonomi till biblioteken i Botkyrka. Du har en nyckelroll för Bibliotek Botkyrka när det gäller struktur, och för chefsstöd. Här arbetar du direkt under verksamhetschefen men arbetsleds i det dagliga av de två enhetscheferna för biblioteken. I tjänsten ingår att arbeta både strategiskt och operativt med bemanning och schemaläggning för Botkyrkas sex bibliotek, samt att administrera ärenden i kommunens lönesystem. Samordnaren ansvarar över inköp när det gäller beställningar av livsmedel, förbrukningsvaror och inventarier, samt för fakturahantering. Det finns stort utrymme att forma uppdraget utifrån dina kunskaper och erfarenheter i linje med de behov du identifierar. Vi ser gärna att du har ett hållbarhetsperspektiv i planering, utförande och uppföljning.

Att arbeta med bemanning av våra öppna bibliotek är att ge biblioteksverksamhet till invånarna, och det är med den utgångspunkten du driver arbetet framåt. I din roll får du samarbeta med många engagerade kollegor, som brinner för allas rätt till bibliotek, tillgång till läsning och språkutvecklande aktiviteter som är angelägna för Botkyrkaborna.

Krav: Du har akademisk utbildning inom personaladministration, ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig och relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av att arbeta med administration i en mellanstor organisation och har kännedom om vad vi arbetsrättsligt behöver ta hänsyn till i schemaarbetet. Excelkunskaper är ett krav.

Du är nyfiken, pedagogisk och omvärldsorienterad och drivs av att utveckla verksamhet och lära nytt. Vi vill att du känner engagemang för att verka i en interkulturell miljö, samt har medborgarens fokus och låter det vara vägledande i ditt arbete. Att du drivs av att utveckla dina ansvarsområden för att höja nivån i Bibliotek Botkyrka.

Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, och kan arbeta självständigt. Du relaterar till andra människor lyhört och smidigt, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella.

Meriterande: Språkkunskaper utöver svenska och engelska är meriterande, liksom erfarenhet från att ha arbetat inom folkbibliotek.

För att trivas i rollen behöver du kunna tillämpa ett helhetsperspektiv och samarbeta med kollegor med andra ansvarsområden. Du ska kunna se värdet av att allas kompetenser är värdefulla för att skapa en bred och angelägen verksamhet för kommunens invånare. Du behöver också vara kreativ och lösningsorienterad för ett bra resultat.

Tillträde Enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas
Referensnummer KFN/2023:00085