Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Botkyrka kommun satsar på Hemtjänsten! Vi ökar chefstätheten för att förbättra arbetsmiljön genom att minska antalet medarbetare per enhetschef, vilket höjer kvaliteten och skapar förutsättningar för en trygg och stabil omvårdnad av våra brukare.

Vill du vara med och utveckla Hemtjänsten och är beredd att kavla upp ärmarna tillsammans med oss?  Välkommen med din ansökan!

Vi söker nu två enhetschefer till enheterna inom Hemtjänsten, den ena är en tillsvidaretjänst och den andra ett föräldravikariat t.o.m. september 2024, med goda möjligheter till förlängning.

Hemtjänsten i kommunen består av tolv enheter -Hemtjänst, servicehus, nattpatrull, larmgrupp samt dagverksamhet och mötesplatser. Varje enhet leds av en enhetschef med personalansvar för ca 35 medarbetare. Vi är inne i en spännande utveckling med bl.a. valmöjlighet för medborgaren och utveckling inom välfärdsteknik som Nyckelfri hemtjänst och trygghetskamera.

Ditt ansvar är att leda din enhet mot vård- och omsorgsnämndens mål där det viktigaste målet är nöjda brukare och hög kvalitet i verksamheten. Mer konkret handlar det om att skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande för våra brukare samt förutsättningar för medarbetarna att leverera en omvårdnad av hög kvalitet.

Vi söker dig som vill jobba nära verksamheten, där du är synlig för både din personal och brukare. Vår målsättning är att ha den högsta kvaliteten på verksamheten och för att åstadkomma det står vi nu inför ett utvecklings-och förändringsarbete där du har en nyckelroll.

Du har ett helhetsansvar för planering, genomförande och uppföljning utifrån fastställd verksamhetsplan, vilket bl.a. betyder att du:

• har ett samlat och övergripande ansvar för enhetens verksamhet, ekonomi och medarbetare
• leder verksamheten mot vård- och omsorgsnämndens mål
• skapar förutsättningar för verksamheten att efterfölja de lagar, regler, allmänna råd och riktlinjer som styr verksamheten (exempel SoL, HSL, AML) samt andra förekommande lagar och författningar inom verksamhetsområdet
• har ansvaret för att din budget är i balans
• ska arbeta aktivt utifrån kommunens värdegrund, policys och riktlinjer
• ansvarar för att utveckla och stärka organisationskulturen, vidareutveckla dina medarbetare och sträva efter ett gott arbetsklimat

Vad erbjuder vi? Du får samarbeta med engagerade enhetschefskollegor som tillsammans leder verksamhetens ca 300 medarbetare. Vi vill ta tillvara varandras olika erfarenheter och stötta varandra i att utföra uppdraget och är just nu inne i en fas där vi har fokus på vårt interna samarbete och gemensamma utvecklingsfrågor.

Vi söker dig som har erfarenhet av att leda och utveckla medarbetare inom vård- och omsorgsförvaltningens verksamhetsområde.  Du har dokumenterad relevant utbildning om minst 180 högskolepoäng men äldre relevant högskoleutbildning med lägre antal poäng går också bra.

För att trivas i rollen krävs det att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt har god datorvana. Vi använder systemen Adato, Stratsys, LifeCare och KIA, och vi ser det som en fördel om du har kunskap i dessa system eller liknande.

Uppdraget kräver att du har goda kunskaper i den lagstiftning som rör enheten, kunskap i ekonomi och budget samt personalrelaterade arbetsuppgifter.

Vem är du?
Vi söker en ledare med ambition att vara delaktig och drivande i enhetens arbete framåt och vi ser gärna att du har erfarenhet av förändringsledning och ett intresse för utvecklingsarbete.
Du är en inspirerande ledare med ett coachande förhållningssätt, lyhörd för medarbetarnas behov men också tydlig och rak när det behövs. Du är en god lagspelare med en helhetssyn på organisationen och kommunen och ser samverkan med andra som en förutsättning för att lyckas.

Där andra ser hinder ser du möjligheter, och du är lösningsfokuserad och självgående när det krävs. Du har förmåga att planera och organisera ditt och enhetens arbete väl, med målsättningen att hela enheten ska arbeta strukturerat, effektivt och uppnå sina mål.

Tillträde Snarast enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad Föräldravikariat samt tillsvidareanställning