Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.

Verksamhetsområdet Konst och bibliotek består av Botkyrka konsthall och Bibliotek Botkyrka som utgörs av sex bibliotek, alla formade i samspel med sina närområden och med invånaren som medaktör.
Bibliotek Botkyrkas vision är att biblioteken ska vara en motor i arbetet med lokal demokratiutveckling, mänskliga rättigheter och interkulturalitet.
Biblioteksverksamheten ska verka för ett långsiktigt hållbart samhälle genom att bidra till att minska ojämlikhet och möjlighetsskillnader. Biblioteken skapar litterära, kulturella och interkulturella möten, bidrar till höjd kunskapsnivå och verkar för ökad folkhälsa.

I maj går vår bibliotekarie med ansvar för de allra yngsta på föräldraledighet. Är du hennes ersättare?

Vi söker en kreativ och inspirerande barnbibliotekarie med ett brinnande intresse för de allra minsta. Ditt uppdrag blir att stimulera till läslust och språkutveckling i första hand gentemot små barn och deras vuxna (0-3 år) och genom Bokstart, men också för familjer och skolbarn på fritiden.
Sedan 1 november 2021 ligger Tumba bibliotek i nyrenoverade lokaler som blivit en spännande mötesplats för Botkyrkaborna. Biblioteket är samlokaliserat med Tumba medborgarkontor, Fritidsbanken och Xetmuséet, där samverkan mellan aktörerna nu kan utvecklas för att ge medborgaren ett mervärde.

Arbetet mot barn och deras vuxna handlar om att inspirera och visa på möjligheter genom olika uttrycksformer där kreativitet och skapande lyfts för individers känsla av mening och tillhörighet. Ditt uppdrag blir att stimulera och inspirera till läslust och språkutveckling i första hand gentemot små barn och deras vuxna (0-3 år) och genom Bokstart (hembesök hos nyblivna familjer), men också för familjer och barn i olika åldrar på fritiden. Du planerar och genomför aktiviteter och bidrar till utvecklingen av hela Bibliotek Botkyrkas verksamhet mot den unga målgruppen tillsammans med dina kollegor. I uppdraget ingår att du deltar i arbetet med medieurval för målgruppen, och planerar program och lovaktiviteter tillsammans med kollegor, samarbetspartners och nätverk ni bygger i närområdet.

Utöver dina ansvarsområden innefattar tjänsten sedvanligt schemalagt biblioteksarbete i biblioteket och du tjänstgör kvällar och helger enligt schema. Tillsammans med arbetskamraterna arbetar du för biblioteket som helhet. Du tillhör Tullinge, Tumba, Vårsta biblioteksenhet med totalt 22 medarbetare. Tumba bibliotek är din dagliga arbetsplats, men du arbetar även vid behov på de övriga biblioteken.

Du har akademisk utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har god kännedom om och erfarenhet av att utveckla och arbeta med läs- och litteraturfrämjande aktiviteter för barn. Du ser också möjligheter med att genomföra verksamhet utanför bibliotekets fysiska väggar.

Du delar vår bibliotekssyn och har förmågan att koppla samman litteratur med skapande uttryck i olika former i möten med barnen, både analogt och digitalt. Du har ett stort intresse för litteratur för de yngsta barnen där kunskap om bildspråkets betydelse är något vi värdesätter. Du är påhittig och kreativ med en utpräglad förmåga och vilja att samarbeta.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Tillträde så fort som möjligt
Referensnummer KFN/2023:00078
  • Helena Berhan, 0701870162