Botkyrka kommun, Eklidsskolan

Som speciallärare är du en viktig del i att bidra till att Botkyrka kommun blir Sveriges bästa skolkommun, där elever lyckas i skolan och får utvecklas utifrån sin unika förmåga.

I ditt uppdrag bedriver du specialundervisning och därtill hörande arbetsuppgifter såsom dokumentation, deltagande i kommunens nätverksträffar och du är en viktig del i skolans elevhälsoteam. På vår skola är det viktigt att du hittar rätt balans mellan undervisning och arbete med dokumentation. Vi värnar om den elevnära kontakten som vi tror ger bäst resultat.
Du ingår i ett arbetslag och deltar i arbetslagets gemensamma arbete. Du bidrar i ett kollegialt samarbete till en god lärmiljö genom ett aktivt arbete i arbetsgrupper. Tillsammans har ni elevernas kunskapsutveckling i fokus. Du samverkar även med övrig personal på skolan. Du deltar aktivt i skolans värdegrundsarbete och arbetar inkluderade. Du är mån om att hålla dig uppdaterad som speciallärare och i dina specialområden genom omvärldsbevakning, fortbildning och det kollegiala lärandet. Att stötta lärarna i sitt mentorskap är en viktig del i din roll genom dina kontakter med lärarna, sociala kontakter kring elever och klasser, kontakt med vårdnadshavare samt samarbete med myndigheter och socialtjänst.  Du förutsätts kunna arbeta med digitala verktyg i din undervisning.

Som medarbetare hos oss är du en ambassadör för skolan genom att delta i öppet hus, mässor mm.

Eklidsskolan är en F-5 skola i Tullinge, Botkyrka kommun. Skolan ligger ca 5 minuters promenad från pendeltågsstationen. På Eklidsskolan går ca 210 elever och vi är 30 medarbetare.
På vår skola har vi en god stämning, vi värnar om samarbete och arbetar aktivt med kollektivt lärande.
Vi är den lilla skolan där vi har ett nära samarbete för att alla elever ska utvecklas och trivas på skolan.
Vi har höga förväntningar på eleverna och på oss själva och når fina resultat både i kunskaper, socialt och i trygghet i våra mätningar.
Det är en härlig stämning på skolan som de flesta känner av direkt när de kliver in på skolgården.

Krav: Speciallärarlegitimation
Ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Ha goda kunskaper om läsinlärningen
Ha goda kunskaper inom IT och är van att använda det i vardagen
Kunna arbeta självständigt
Ha förmåga att samarbeta och därmed bidra till en god arbetsmiljö samt skapa goda relationer till elever, vårdnadshavare och medarbetare

Meriterande: Erfarenhet av att arbeta som speciallärare.
Erfarenhet av V-Klass

Du är relationsskapande och samarbetsorienterad för att se till individens och verksamhetens behov. Du behöver även vara strukturerad för att kunna bedriva en undervisning av hög kvalitet. Du fokuserar på lösningar istället för problem.

Som person är du intresserad av att hålla dig uppdaterad och ligger i framkant i din yrkesroll. Du är relationsskapande och samarbetsorienterad för att se till individens och verksamhetens behov. Du behöver även vara strukturerad för att kunna bedriva en undervisning av hög kvalitet.

Anställningens omfattning Deltid
Tillträde 2024-08-12