Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Hej Socionom! Nu söker vi på Utredning barn och unga 1 en ny kollega!

Vi är en av fyra enheter som utreder oro i familjer med barn 0-18 år. Ditt jobb hos oss är att utreda barns behov av skydd och stöd efter inkommen orosanmälan eller ansökan om stöd. Om det finns behov av stöd från socialtjänsten så planerar du detta tillsammans med barnet/den unge och föräldrar, och du följer sedan upp aktuella insatser. En viktig del av ditt arbete består i att skapa relation och motivera till en positiv förändring för att hitta individuella lösningar.

Hos oss blir några av dina arbetsuppgifter att:

• samtala med barn och föräldrar om deras upplevelse av sin situation och vilka resurser de besitter
  • samverka med familjens privata och professionella nätverk för att arbeta tillsammans utifrån barnets bästa
  • systematiskt och kontinuerligt dokumentera ditt arbete i verksamhetssystemet Lifecare
  • samarbeta med kommunens öppenvård i team kring våra barn, unga och deras familjer

Hos oss är det självklart att ständigt utveckla samtalen med människor och att öka delaktigheten och transparens i allt vi gör. Vi värderar kontinuitet i kontakten med våra familjer och vill att de ska känna sig delaktiga och involverade i sin kontakt med oss.

Här arbetar vi utifrån Signs of Safetys förhållningssätt utifrån vårt uppdrag att hjälpa familjer att hitta egna lösningar som håller över tid. Vi inriktar oss särskilt på att utveckla nätverksarbetet med våra familjer.

Utredning barn och unga 1 består av två grupper om cirka 7-8 socialsekreterare där varje grupp har en förste socialsekreterare som stöttar och vägleder i det dagliga arbetet. På enheten finns en verksamhetsnära enhetschef och dagligt administrativt stöd från administratör. På enheten finns även en medarbetare som har en nytillsatt tjänst avseende handläggarstöd i syfte att bistå socialsekreterare i administrativa moment i klientarbetet.

För att ge en bild av vilka vi är och vad vi gör, så har vi spelat in en egen film som ligger längre ner i annonstexten. Kolla gärna denna!

Om du börjar arbeta tillsammans med oss, så erbjuder vi dig:

• En arbetsgrupp som aktivt arbetar för att utveckla verksamheten och att stärka kvaliteten i vårt arbete för att gynna vår arbetsmiljö och våra medborgare.
  • En arbetsgrupp där vi arbetar två och två för att minska risken för att du ska känna sig ensam i det stundtals svåra arbete vi har.
  • Årsarbetstid som möjliggör en flexibilitet i att få ihop vardagen, och en god möjlighet till att arbeta hemifrån.
  • En arbetsgrupp som är modig, kreativ och villig att prova nytt.
  • Ett upparbetat kvalitetsledningssystem där de processer vi arbetar utifrån finns dokumenterade med nära tillgång till aktuella rutiner och dokument.
  • En genomarbetad introduktion för nyanställda.
  • Grundutbildning i BBIC, MI och Signs of safety. Vidare finns flertalet möjligheter till vidareutbildning och föreläsningar i olika ämnen regelbundet.

Vi söker dig som har en vilja och ett driv av att vara en del av vår enhet och vill vara delaktig i verksamhetens utveckling, och att du är lika intresserad som oss av att driva det sociala arbetet framåt. Det är viktigt för oss att du vill satsa på att tillsammans med oss delta i bygget av en stabil arbetsgrupp som är stolta över det arbete vi gör!

Du som söker till oss har fullständig socionomexamen. Vi arbetar med myndighetsutövning och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning och för tjänsten krävs att du talar och skriver på svenska obehindrat.

Vi ser det som meriterande med:

• Erfarenhet av utredning inom barn och unga
  • Utbildning inom Signs of Safety, BBIC och MI
  • Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare

Enheten arbetar teambaserat och därför är en god samarbetsförmåga en förutsättning för att lyckas med ditt uppdrag. Du är strukturerad och kan planera ditt arbete självständigt. Du har förmåga att vara flexibel och lösningsfokuserad i ditt dagliga arbete.

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Ort Tumba