Vi behöver en skolbibliotekarie som hjälper oss att locka våra elever till läsning och ger dem tillgång till böcker även mellan lektionerna. Du kommer arbeta i vårt kombinerade bibliotek och café på skolan där många av våra äldre elever gärna spenderar sina raster. Din främsta arbetsuppgift är att få igång vårt nya skolbibliotek med utlåning och inspirera till läsning. Som en del av vårt sociala team kommer du vara en viktig del av elevernas trygghet och identitet som läsare. Vi vill att du arbetar förmiddagar varje dag på skolan.

Du kommer till ett nytt skolbibliotek med fina möbler och möjlighet att påverka hur vi ska utforma skolbiblioteket. Du kommer ha din tillhörighet i det sociala teamet på skolan som har en representant i ledningsgruppen.

Krav: Examination i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
Mycket god svenska i tal och skrift

Meriterande: Erfarenhet av att arbeta i skolbibliotek
Erfarenhet av arbete med barn och unga

För att trivas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och organisera ditt arbete. Vara vetgirig så du håller dig uppdaterad med ny litteratur och ny forskning kring läsning. Ha lätt för att skapa relationer med elever och andra professioner för att skapa ett fint klimat i biblioteket. Vi tror också att du är lösningsorienterad då det händer mycket på en skola och det är många olika elever med olika behov.

Anställningens omfattning Deltid
Tillträde 5 augusti