Som biträdande rektor spelar du en avgörande roll i att främja Botkyrka kommuns strävan att bli Sveriges främsta skolkommun. I denna ledande position är du ansvarig för att leda det pedagogiska arbetet och säkerställa en trygg och stimulerande lärmiljö för eleverna.

Biträdande rektorspositionen är en central ledarroll på skolan där du arbetar nära rektorn för att driva och utveckla det pedagogiska arbetet. Genom att organisera och leda arbetslag samt pedagogiska utvecklingsgrupper är du en nyckelfigur i att säkerställa elevernas framgång och välmående.

Dina Arbetsuppgifter Inkluderar:

• Ledarskap i det pedagogiska arbetet: Du ansvarar för att leda reflektioner med arbetslag och organisera pedagogiska utvecklingsgrupper för att främja elevernas lärande och utveckling.
  • Personalansvar enligt ARUBA: Du har personalansvar för medarbetare inom ditt ansvarsområde och arbetar enligt Botkyrka kommuns kompetensförsörjningskedja ARUBA.
  • Verksamhetsansvar för kvalitet och arbetsmiljö: Du har verksamhetsansvar för specifika områden och arbetar aktivt med att implementera och följa upp det systematiska kvalitetsarbetet och arbetsmiljöarbetet.
  • Medlem i ledningsgruppen: Du ingår i skolans ledningsgrupp tillsammans med rektor och andra biträdande rektorer för att tillsammans driva skolans framgång.
  • Elevarbete och stadieansvar: Du har ett övergripande ansvar för elevernas välmående och utveckling genom att ha elev-, klass- och stadieansvar, vilket inkluderar att skapa en trygg och stimulerande lärmiljö.

Som biträdande rektor välkomnas du direkt in i hjärtat av vår skola, Karsby International School, belägen mitt i Norsborg. Vi är en tvåparallellig f-9 skola med två kommunövergripande särskilda undervisningsgrupper. Vår skolas främsta kännetecken är vår inkluderande atmosfär där alla känner sig hemma och välkomna. Det är den känslan som de flesta besökare också upplever när de kliver in genom våra dörrar. På Karsby strävar vi efter att ge vårt allt och vi tror att du som biträdande rektor har möjlighet att göra en verklig skillnad här.

Vi är stolta över vår låga personalomsättning och den stabila arbetsmiljön det skapar. Samtidigt som vi har nära till grönområden och tunnelbanan, står vi också inför utmaningar med låga resultat och arbetar aktivt med att integrera nyanlända elever. Genom att arbeta tillsammans och ständigt sträva efter förbättring, är vi övertygade om att vi kan möta dessa utmaningar och fortsätta att utvecklas som en framstående skola för våra elever.

För att vara kvalificerad för denna tjänst krävs svensk lärarlegitimation samt mycket god kännedom om läroplanen.
Du bör också ha erfarenhet av undervisning och skolutveckling. I rollen som biträdande rektor kommer du att ansvara för kvalitets- och arbetsmiljöarbete samt utvecklingsarbete. För att framgångsrikt utföra dessa uppgifter är det avgörande att kunna kommunicera tydligt och välformulerat på svenska, både i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har:

• Dokumenterad erfarenhet som skolledare eller liknande befattning som ställer krav på arbetsledning- och organisationsförmåga
  • Genomgått Rektorsprogram
  • Genomfört utvecklingsprogrammet ”Program för framtida skolledare” eller motsvarande
  • Erfarenhet av personal- och ekonomiadministrativa system
  • Erfarenhet av arbete i kommunal skolverksamhet
  • Erfarenhet och kunskap om interkulturalitet och flerspråkighet

Du är samarbetsorienterad och arbetar för att skapa sammanhållning och samsyn i den egna arbetsgruppen och i den ledningsgrupp du ingår i. Du sätter upp höga mål för dig själv och den verksamhet du leder och arbetar för att uppnå goda resultat. För att göra det krävs att du arbetar strukturerat, att du planerar ditt arbete väl och håller deadlines.
Ditt uppdrag innebär att se möjligheter, leda och inspirera till förändring och utveckling utifrån mål och verksamhetens behov, med medborgarens fokus. Som person är du trygg, stabil och prestigelös. Du har en solid pedagogisk bakgrund och intresse för frågorna.

Tillträde Augusti 2024
Referensnummer KAIS/2024:00019