Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd är ditt primära uppdrag att tillsammans med
klienten hitta klientens resurser för att stärka och stödja till självförsörjning. I Botkyrka kommun lägger vi stor vikt på det sociala arbetet, där klientkontakten är en viktig och omfattande del av dina arbetsuppgifter. Vi arbetar med rättssäker handläggning, vilket innebär att du ansvarar för att utreda rätten till och besluta om försörjningsstöd.

Enheterna har arbetat hårt med att digitalisera verksamheten och är fortfarande på god väg. Idag e-ansöker ca 50% av alla hushåll. Vi skapar ständigt möjligheter att få mer tid till klientkontakt!
Vi arbetar ständigt med att förbättra relationen och bygga broar till våra kollegor internt och externt. Botkyrka kommun erbjuder många och varierande insatser till klienter som har behov. Du får vara med i olika arbetsgrupper varpå du har möjlighet att påverka enheternas arbete i stort! Vi lägger stor vikt vid ett aktivt medarbetarskap där allas röster ska få höras.

Välkommen att söka en tjänst hos oss! Vi är 45 medarbetare uppdelade på tre enheter som har ett nära samarbete med varandra. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt där du får möjlighet att kombinera arbets- och privatlivet på bästa sätt!
Du får möjlighet att till viss del arbeta hemifrån vilket fungerar utmärkt då enheten delvis är digitaliserad.
Vi tillämpar årsarbetstid vilket innebär att du får ytterligare en möjlighet att kombinera arbets- och privatliv. Vi är ett stort och härligt gäng som trivs bra med varandra. Arbetsklimatet är öppet och tillåtande!
På vår arbetsplats är vi måna om att ta pauser och få tid för återhämtning. På måndagseftermiddagar spelar vi ibland Kahoot och går promenader tillsammans.

Vi söker en erfaren kollega som har socionomexamen eller likvärdig utbildning där socialrätt och kurser i socialt arbete ingår. Du har några års praktisk arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning.

Övriga krav är:

• Har tidigare arbetslivserfarenhet från ekonomiskt bistånd/arbete och försörjning.
  • Du är väl bekant med aktuell lagstiftning, såsom SoL. Du har god kännedom om socialförsäkringssystemet.
  • Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten.

Vi ser det som meriterande om du har:

• Tidigare erfarenhet av att arbeta i ProCapita/Lifecare.

För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad då vi samarbetar och samverkar med interna och externa aktörer och arbetar tillsammans i många ärenden. Du är lyhörd, inlyssnande och arbetar motiverande gentemot kollegor och klienter. Du arbetar självständigt med hög struktur och kan hantera många parallella processer som befinner sig i olika faser.
Du är bra på att behålla lugnet även i pressade situationer; i rollen möter du många utsatta klienter där det är viktigt att kunna bemöta dem på ett lågaffektivt sätt. Du är relationsskapande och bygger allians med klienter för att nå det gemensamma målet.

Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet.
Intervjuer sker löpande under annonseringstiden!

Referensnummer SN/2023:00117
  • Katherine Coteanu, 0738683698