Vi vill skapa framtidstro för barnen på vår förskola! I vårt hälsofrämjande arbete behöver du skapa trygga pedagogiska relationer av hög kvalitet och vara skicklig i språkfrämjande metoder. Är du en förskollärare som är trygg i din yrkesroll och har ett engagemang som bidrar till att barnen känner en tillit till sin egen förmåga, att de kan, vågar och vill?
Vi vill utveckla oss och bredda basen i utbildningen vi erbjuder barnen. TAKK, bildstöd och tydlig struktur riktar vi mot hela barngruppen. Därför behöver du vara skicklig i tydliggörande pedagogik och lärmiljöer. Vi vill att du har ett förhållningssätt där omsorg, lekfullt lärande och barnets utvecklingspotential står i fokus. Ditt positiva förhållningssätt syns i ditt möte med barn, kollegor och vårdnadshavare.
Som förskollärare ansvarar du för att planera, genomföra, dokumentera och arbeta utifrån det systematiska kvalitetsarbetet med en välorganiserad struktur. Du har goda IT-kunskaper och är väl insatt i förskolans styrdokument. Hos oss har du enskild planeringstid samt gemensam reflektion tillsammans med andra kollegor där du använder olika administrativa verktyg som stöd i planering, genomförande, uppföljning och analys.

Som medarbetare i Botkyrka har du bl.a. ett friskvårdsbidrag på 2500:-/år
Arbetskläder för utomhus- och inomhusbruk

Krav:

- Du har svensk lärarlegitimation enligt Skolverket med behörighet att undervisa i förskola.
- God kunskap och erfarenhet av att använda digitala verktyg
- Du har förmågan och erfarenheten att leda andra medarbetare
- Behärskar och kommunicerar mycket väl i tal och skrift i det svenska språket
- Specialpedagogisk kompetens och erfarenhet av barn i behov av särskilt stöd.
- Godkänt arbetsprov som kommer genomföras och krävs för anställning inom förskola.

Meriterande:
- Handledarutbildning
- Erfarenhet att använda bildstöd och TAKK
- Erfarenhet i interkulturellt förhållningssätt
- Erfarenhet av att utveckla pedagogiska lärmiljöer i förskola
- Erfarenhet och kunskap av att följa och dokumentera barns lärande och utveckling

För att trivas i rollen som förskollärare behöver du vara en god kommunikatör som ger och tar feedback på ett konstruktivt sätt och bemästrar ett interkulturellt och transdisciplinärt förhållningssätt. För att lyckas med detta är du professionell i alla de lösnings- och samarbetsrelationer som kan finnas på en förskola. Du värdesätter en god samverkan med vårdnadshavare och har ett nära samarbete med kollegor men känner dig också trygg i att arbeta självständigt. Du skapar sammanhang där barnen får socialt- emotionellt- och kognitivt stöd. Är analytisk och kan se och förstå komplexa samband utifrån ett helhetsperspektiv. Detta ställer krav på din förmåga att vara kreativ och lyhörd samt förmågan att anpassa och leda arbetslagets metoder utifrån det behov som finns så att läroplanens mål och intentioner förverkligas i utbildningen.

Löneform månadslön
Referensnummer VIOF/2024:000014