Botkyrka kommun, Kultur- och fritidsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen gör Botkyrka friskare, starkare och mer kreativt! Vi ser till att det finns ett rikt kultur- och idrottsliv med många olika fritidsaktiviteter att välja på i kommunen. Vi bidrar till levande och trygga livsmiljöer och gör det möjligt för Botkyrkabor att utveckla sina intressen. Med en meningsfull fritid mår människor bättre vilket stärker folkhälsan. Med drygt 200 medarbetare ansvarar vi för bibliotek, bad, kulturskola, konsthall, öppen fritidsverksamhet, idrottsanläggningar och folkhälsoparker.

Med medborgarens fokus som vägledning ska Botkyrka vara en kommun i framkant på idrottsområdet.
Uppdraget för Bad, idrott och motion är att skapa möjligheter för Botkyrkaborna att engagera sig och berika sina liv genom idrottens föreningsliv, spontanidrott, friluftsliv och motion. Verksamhetsområdet består av enheterna Bad och rackethall, Anläggningsdriften och Idrott och Förening.

Enheten Anläggningsdriften består i nuläget av ca 20 medarbetare. Enheten ansvarar för service till besökare på idrotts/friluftsanläggningar- och utebad, samt bemanning, skötsel, drift, renhållning, öppning och låsning och iordningställande av verksamhetsytor inför arrangemang och evenemang. Enhetens viktigaste uppdrag är tillhandahålla trygga och välkomnande idrottsmiljöer som ger Botkyrkaborna goda möjligheter till fysisk aktivitet och gemenskap.

Uppdraget innefattar personal-, budget- och arbetsmiljöansvar samt säkerhetsfrågor. Du ansvar för att planera, följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten på enheten. Du leder en arbetsgrupp på ca 20 personer med befattningarna arbetsledare och idrottsplatsarbetare där arbetsledaren leder och fördelar det dagliga operativa arbetet i samråd med dig.
Arbetsuppgifterna för områdeslaget består av drift, skötsel och underhåll av verksamhetsytor såsom sporthallar och gymnastiksalar, gräs- och konstgräsplaner, isbanor, badplatser, frilufts- och specialidrottsanläggningar av olika typer.

Du samverkar med olika aktörer från föreningslivet, arrangörer av evenemang, andra förvaltningar, samt att du har ett tätt samarbete med verksamhetsområdets ledningsgrupp. Tillsammans arbetar ni för att servicen på idrottsanläggningarna håller hög standard både utomhus och inomhus.
Ni gör idrottsplatserna tillgängliga och ser till att de kan nyttjas för en bred variation av aktiviteter. Du kommer att systematiskt kvalitetssäkra arbetet på anläggningarna genom att ge rätt förutsättningar till medarbetarna samt att följa upp och utvärdera arbetet.

Du rapporterar till verksamhetschefen för Bad, idrott och motion och ingår i ledningsgruppen för verksamhetsområdet. Du ingår även i kultur- och fritidsförvaltningens utökade ledningsgrupp som kallas Chefsforum.

Du har:

• Chefserfarenhet eller arbetsledande roll
  • erfarenhet av arbete med drift och underhåll av idrottsanläggningar
  • goda kunskaper i svenska i tal och skrift och kan anpassa din kommunikation efter person och situation
  • god administrativ förmåga och är en van systemanvändare och ser datorn som ett självklart arbetsredskap
  • B-körkort.

Du bör ha:

• erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation
  • av förändrings- och utvecklingsarbete
  • kunskap om arbetsmiljöarbete och säkerhetsfrågor
  • erfarenhet från arbete i och/eller engagemang i föreningsliv

Personliga egenskaper

Skallkrav

• Din förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt sätt är mycket god och du har förmåga och intresse att skapa en god laganda och servicekultur genom ett coachande förhållningssätt.
  • Du är prestigelös och tycker om och har lätt för att samverka
  • Du är bra på att skapa engagemang och delaktighet
  • Du tycker om att både arbeta strategiskt i ledningsgrupp och operativt med att leda den dagliga verksamheten med medarbetarna.
  • Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar.

Börkrav

• Du har ett stort intresse för idrotts- och folkhälsofrågor
  • Du är trygg, empatisk, lyhörd och står för en tydlig värdegrund
  • Du är duktig på att entusiasmera och motivera samt att ge direkt feedback när det behövs.
  • Du är utvecklingsorienterad och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar.
  • Du har ett interkulturellt förhållningssätt

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, engagemang och motivation för tjänsten

Tillträde Önskvärt tillträdesdatum 1 december eller enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %