Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Hos oss på samhällsbyggnadsförvaltningen står trivsel, utveckling och engagemang i centrum. Som ekonomichef blir du en nyckelperson i vår organisation, där du leder ett dynamiskt team på fyra medarbetare. Du blir en del av förvaltningens ledningsgrupp och rapporterar direkt till förvaltningsdirektören. Din roll inkluderar även att vara föredragande i både samhällsbyggnadsnämnden och miljö- och hälsoskyddsnämnden, där du får möjligheten att påverka och forma framtiden genom arbete med mål, budget och uppföljning. Ekonomienheten ansvarar för att ta fram strategiska mål och budgetar, utveckla investeringsplaner samt genomföra prognoser och analyser. Dessutom hanterar enheten ekonomisk redovisning, uppföljning, internkontroll och bokslut. Vi är också en central del i samordningen av förvaltningens verksamhetsplanering.

Vi erbjuder en unik möjlighet att bli en del av en spännande och innovativ förvaltning. Du får vara med och leda vårt förändringsarbete mot en helt digitaliserad samhällsbyggnadsprocess år 2025. Hos oss arbetar du med varierande och utvecklande arbetsuppgifter i nära samarbete med förvaltningens olika enheter. Här möts du av en engagerad och stödjande arbetsgrupp, där nära ledarskap och kollegialt stöd är en självklarhet, även när du arbetar självständigt.

Nu gör vi skillnad på riktigt - vi arbetar aktivt med brottsförebyggande och brottsbekämpande insatser inom hela samhällsbyggnadsprocessen, med målet att säkerställa en trygg och seriös verksamhetsmiljö i Botkyrka.

Vi söker dig som:
•Har en högskoleutbildning inom ekonomi, eller annan högskoleutbildning alternativt erfarenhet som vi bedömer relevant
•Har arbetat som chef/ledare i minst fem år
•Kan presentera förslag på ett tydligt och professionellt sätt och formulera dig väl på svenska i tal, skrift och bild.

Vi ser följande kunskaper som meriterande:
Erfarenhet av förändringsledning och processtyrning
Har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
Kunskap om kommunal ekonomi med tillhörande lagstiftning
Tidigare erfarenhet av att arbeta med projektstyrning och investeringsprocesser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg i ditt ledarskap och arbetar lösningsfokuserat och flexibelt. Du är strukturerad, initiativtagare och tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda med god kvalitet på utsatt tid. Som person är du en bra lagspelare och tar ansvar för helheten på förvaltningen, du är en förebild för en öppen och god arbetsmiljö samt kan du behålla lugn och fokus även under arbetsintensiva perioder.

Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning, heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast möjligt. Som medarbetare i Botkyrka kommun erbjuder vi dig ett antal förmåner utöver din individuella lön.

Ansökan
Sista ansökningsdag är den 6 oktober 2024. I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsföretaget Source Executive. Ansök hos Source Executive. För en inledande konfidentiell dialog om tjänsten, ring eller mejla till Caroline Kock, caroline.kock@source-executive.se +46(0)70 511 03 90 eller My Boman, my.boman@source-executive.se 46(0)70 8447471

Varmt välkommen med din ansökan!
Vi har valt annonskanaler och undanber oss kontakt från säljare av rekryteringstjänster och annonser.

För tjänsten som ekonomichef kan du behöva genomgå en bakgrundskontroll.
Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad 100 %