Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

Om förvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen, TFF, ansvarar för vatten och avlopp, förvaltning och underhåll av kommunens fastigheter och lokaler samt driftservice såsom städning, skötsel av tomtmark, transporter och fordonsservice. Förvaltningen består idag av cirka 300 medarbetare och styrs av teknik och fastighetsnämnden.

VA-enheten ansvarar för att leverera dricksvatten av god kvalitet samt omhänderta spillvatten och dagvatten på ett hållbart, effektivt och miljövänligt sätt inom kommunen. På VA-Driftservice arbetar idag ca 18 personer med drift och underhåll av kommunens VA-rörnät inkl. dess alla anordningar, samt med olika investeringsprojekt. Vi söker nu en Ledningstekniker till enheten.

Arbetsuppgifter

Som Ledningstekniker arbetar du med schaktfri drift och underhåll på VA-ledningsnätet inkl. tillhörande tekniska anläggningar i hela Botkyrka kommun. Arbetet utförs utomhus både tillsammans med erfarna kollegor samt delvis självständigt. Det är en bred tjänst där du i huvudsak arbetar tillståndsbaserat med förebyggande underhåll på rörnätet efter en underhållsplan, samt även undersökande och avhjälpande vid driftstörningar och dialog med våra abonnenter och medborgare är vanligt förekommande. Verksamhetsområdet är stort och innehåller flera olika kompetensområden, så vi erbjuder väldigt goda utvecklingsmöjligheter för rätt person. Vi söker i första hand dig som har erfarenhet sen tidigare av rörnätsunderhåll så som t.ex. läcksökning, TV-inspektion av rörnät, spolningar/rensningar, tillståndsbedömningar och besiktningar med mera.

Du ingår i VA-Driftsenheten tillsammans med andra lednings-, drifttekniker och rörläggare. Tillsammans ansvarar vi för att arbetsuppgifterna utförs i enlighet med vårt uppdrag, avtal och med bästa medborgarnytta. Driftenhetens arbete leds och fördelas av två arbetsledande ingenjörer och en ansvarig driftchef, på enheten finns även resurser dedikerade för planering och inmätning. Schemalagd beredskapstjänstgöring kan komma att ingå i tjänsten.

Då arbetet omfattar såväl interna som externa kontaktytor kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper. Som person är du positiv och ansvarsfull, kommunikativ och förändringsbenägen och drivs av hög arbetsmoral. Du är inte rädd att ta i när det behövs och har lätt för att samarbeta med kollegor, abonnenter och leverantörer. I ditt arbete är du organiserad, noggrann och har lätt att följa instruktioner såväl som att dokumentera vad som utförts. Vidare har du intresse och förståelse för medborgarens behov i olika situationer och har ett utpräglat sinne för service och vet hur viktigt det är att vårda och utveckla kommunens varumärke och värdegrunder.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har VA-tekniska kunskaper och erfarenheter efter att ha jobbat några år i en roll på ledningsnätet alternativt med systematiskt underhåll inom t.ex. process- eller tillverkningsindustrin där du fått arbetslivserfarenhet som vi anser vara likvärdig. God underhålls-kompetens och erfarenheter av arbete med motsvarande VA-tekniska komponenter är en förutsättning då underhållet utförs på anläggningsdelar nedgrävda i mark och är ej synliga, varför det är viktigt att ha förståelse om VA-funktionen. Personliga egenskaper vi värdesätter är att du är en lagspelare och som person är social och kan bibehålla eller höja stämningen i arbetsgruppen även de gånger allt inte går som planerat. Du stimuleras av att jobba kvalitetsinriktat och långsiktigt, vill lära nytt och är därför nyfiken på nya arbetsmetoder, vill dagligen lära ut och lära av kollegor som du jobbar med tillsammans med ständiga förbättringar av verksamhetens alla delar. Vi värdesätter yrkesstolthet, moget säkerhetstänk, rak och tydlig kommunikation och prestigelös social kompetens. Då arbetet är stundtals är fysiskt krävande krävs det att du är vid god kondition.

Vi söker dig som har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vidare kräver vi att du som arbetar hos oss har B-körkort och datorvana. Schemalagd beredskapstjänstgöring kan komma ingå i tjänsten.

Meriterande för tjänsten är om du har tidigare erfarenhet av VA-rörläggning alt. arbete med koppling till rörnätet som t.ex. erfarenhet av läcksökning eller TV-inspektion. Utbildningarna Arbete på väg eller Hygien vid arbete med vattenledningar är också meriterande. Tjänsten är säkerhetsklassad och enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) krävs svenskt medborgarskap samt en godkänd säkerhetsprövning.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde sker så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Urval och intervjuer sker löpande.

Löneform Månad
Referensnummer TFN/2024:00139