Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

På utredning vuxen arbetar vi med beroende, socialpsykiatri samt boendefrågor. Vi är generalister med syfte att ge våra medborgare ett gott bemötande och en god service utan att ge avkall på rättssäkerheten.

De människor som söker stöd hos oss har ofta komplexa behov och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden. Vi samarbetar tätt med vår öppenvårdsenhet för vuxna och våra två boendestödjarteam, och andra enheter inom förvaltningen, för att komplettera varandra på bästa sätt. Vi är stolta över den öppenvårdsbehandling som vi erbjuder och andra insatser på hemmaplan. Vi försöker hitta rätt insats i rätt tid för varje enskild person.

Som förste Socialsekreterare på utredning vuxen kommer du i huvudsak att coacha och stödja i handläggningen samt säkerställa kvaliteten i enskilda ärenden. Du kommer att vägleda och handleda socialsekreterarna i det dagliga arbetet och är sakkunnig inom verksamhetsområdet. I rollen som förste socialsekreterare ingår kontakt med andra Kommuner och verksamhetsområden som berör vår handläggning. Du hjälper till att prioritera vid hög arbetsbelastning och kan medverka som stöd i komplexa möten med klienter/vårdgrannar.

I rollen innebär det att:

• Du fördelar ärenden och säkerställer att vi arbetar i enlighet med de politiska målen och regelverk och riktlinjer som gäller.
  • Att dokumentationen håller god kvalité
  • Upprättar eller reviderar rutiner
  • Introduktion för nya medarbetare

Egen handledning ingår i arbetet.

Som ny 1:e Socialsekreterare på utredning vuxen kommer du till en arbetsgrupp som arbetar tillsammans och hjälper varandra i våra gemensamma ärenden. Gruppen består idag 12 socialsekreterare, 1 förste socialsekreterare, 1 administratör och en enhetschef.
Vi ger god service och har god kommunikation mot brukarna, arbetar rättssäkert med en kostnadsmedvetenhet då vi hanterar medborgarnas skattemedel. Som förste Socialsekreterare har du handledning tillsammans med alla förste Socialsekreterare inom Socialtjänsten. Du kommer att ha ett nära samarbete med enhetschef.

Har en Socionomexamen eller likvärdig utbildning där socialrätt med högskolepoäng ingår och kurser i socialt arbete ingår.

Övriga krav:

• Du har några års praktisk arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom beroende och socialpsykiatri
  • Väl bekant med aktuell lagstiftning, som SoL och LVM
  • Erfarenhet av systemet Procapita
  • Har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift eftersom arbetet kräver dokumentation och innehåller administration, samt personliga möten.
  • Goda kunskaper i MI och ASI.

För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad då rollen innebär samarbete och samverkan med interna och externa aktörer samt arbete tillsammans med kollegor i många ärenden. Vi söker dig har en god struktur och är organiserad. Genom att vara ödmjuk och inlyssnande får du med dig arbetsgruppen och tillsammans strävar ni efter uppsatta mål. Vidare är du en trygg person som har förmåga att inspirera andra till förändring genom att stå upp för dina åsikter och har mod att förmedla ditt tankesätt och prioritera framåt. Du är inte rädd för att tänka nytt och bidra till förändring.

Intervjuer kommer att utföras löpande så sök redan idag!

Referensnummer SN/2023:00105
  • Shabnam Alishah, shabnam.alishah@botkyrka.se