Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Är du intresserad av att leda andra, hållbar utveckling och en spännande kommun? Då ska du se hit!

Här får du chansen att bli en viktig nyckelspelare för Botkyrka och i förlängningen för en långsiktig hållbar utveckling samtidigt som du får möjlighet att upptäcka Botkyrkas natur, miljö och kultur.

Inom Samhällsbyggnadsförvaltningen finns flera enheter, däribland miljöenheten. På miljöenheten är vi idag 30 medarbetare som tillsammans arbetar med myndighetsutövning inom olika typer av ärenden inom bland annat miljöbalken, livsmedelslagen, tobakslagen och alkohollagen. Vi strävar också efter att utveckla verksamheten genom smarta lösningar till en mer kundorienterad arbetsprocess med bland annat digital handläggning.

Ett nytt team inom miljöenheten kommer ansvara för att utveckla och samordna den brottsförebyggande tillsynen inom samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunen.  Syftet med teamet är att öka tryggheten för Botkyrkaborna och företagare genom uppsökande tillsyn på verksamheter och organisationer som misstänks vara oseriösa eller illegala. På så vis skapas ett tryggare Botkyrka och en mer rättvis konkurrens. Samverkan kommer delvis ske med flera olika myndigheter och samhällsaktörer och varierande arbetstider förekommer. I teamet ingår en teamledare och två handläggare.

Tjänsterna och arbetsuppgifterna

Rollen som miljöinspektör inom det brottsförebyggande teamet innebär att du kommer vara med och utveckla teamets arbetssätt under ledning av teamledaren.  Syftet är att skapa en tryggare, enklare, öppnare och mer effektiv tillsyn som långsiktigt kommer till nytta för medborgare, företag och andra aktörer och främja trygghet och förebygga brottslighet.

I rollen bedriver du ett utåtriktat arbete med andra myndigheter och verksamheter i form av uppsökande tillsyn och du kommer även närvara på nämndens sammanträden. Tillsammans med teamledaren ansvarar du för att planera, verkställa och följa upp arbetet för att uppnå en riktad och myndighetsgemensam tillsyn. Du kommer även behöva samarbeta med olika delar inom samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunen.

I rollen ingår arbetsuppgifter med uppsökande tillsyn inom hela miljö- och hälsoskyddsnämndens ansvarsområde och till viss del i samverkan med andra myndigheter. Då tillsynsområdena kan förändras över tid kräver det en stor flexibilitet hos dig.

Vi söker dig som är intresserad av att utveckla arbetssätt och arbeta förebyggande med uppsökande tillsyn.  Du har en för arbetsområdet relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet inom komplexa arbetsuppgifter med myndighetsutövning och uppsökande tillsyn. Du har mycket goda kunskaper i svenska och har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du hanterar komplexa problem och situationer självständigt och effektivt och tar initiativ inom och utanför eget ansvarsområde i syfte att få saker att ske. Giltigt B-körkort är ett krav.

Meriterande om du har:

• Erfarenhet och kunskap om myndighetsutövning utifrån miljöbalken, livsmedelslagen, tobakslagen, och har erfarenhet inom avfallsområdet.
  • Erfarenhet av förvaltningslagen samt att möta medborgare, företagare och andra aktörer i utmanande situationer.
  • Tidigare erfarenhet från politiskt styrd verksamhet.

Som person är du trygg och modig och du är drivande i de frågor som för verksamheten framåt. Du är en duktig och van kommunikatör, lyssnar och skapar delaktighet. Du är en närvarande och trygghet för de du kommer i kontakt med genom att vara öppen, tillgänglig, empatisk och uppriktig. Ditt medarbetarskap överensstämmer med vår syn på tillitsfullt förhållningssätt där vi vill se medarbetare som är modiga, hållbara och kommunikativa.

Vi arbetar löpande med rekryteringsprocessen och tillsättning kan ske innan annonstiden löpt ut.

Varmt välkommen med din ansökan!

Referensnummer MHN/2023:00009
  • Jelinka Hall, 0767233014