Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Beskrivning

Vi söker dig som vill göra skillnad! Personer med funktionshinder har rätten att få leva ett liv som han/hon vill leva. Därför är vårat mål att skapa och bevara en sådan tillvaro i den utsträckning det är möjligt.

De verksamheter vi nu söker timvikarier till är:

Serviceboende och boendestöd - brukare i eget boende eller i servicebostad som behöver någon typ av stöd i vardagen. En servicebostad består av ett antal lägenheter som har tillgång till gemensam service och en fast personalgrupp.

Korttidsboende för barn - säkerställa en god livskvalitet med omvårdnad, lek och stimulans för barnen och ungdomarna under sin korttidsvistelse i kommunens verksamhet.

Vi söker just nu timvikarier och sommarvikariat för dessa verksamheter runt om i hela Botkyrka. Arbetstiderna  varierar stort - både dag, kväll, helg och nattjänstgöring.

Arbetsuppgifter

Säkerställa en god livskvalitet för våra medborgare i deras egna hem. Varje individ får ett individuellt anpassat stöd och stor vikt läggs på ett lågaffektivt, serviceinriktat bemötande och på att stärka medborgarens tilltro till sin egen förmåga. Arbetet planeras, dokumenteras och följs noggrant upp i form av genomförandeplaner i vårt verksamhetssystem Lifecare.

Vårt mål är att varje medborgare ska leva ett självständigt och aktivt liv och känna trygghet i det stöd hen får.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att motivera och ge stöd till medborgaren att utföra vardagliga sysslor som stöd med inköp, matlagning, städning, personlig hygien, samt att ge stöd gällande kommunikation och fritidsaktiviteter.

Tillsammans med oss är du med och skapar en kvalitetssäkrad omsorg för våra medborgare.

Kvalifikationer

Du ska ha:

• Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.

• God datorvana/ erfarenhet av digitala redskap då arbetet kräver daglig dokumentation i olika system.

• God fysisk rörlighet.

Vi ser det som meriterande om du:

• Har en gymnasieutbildning med examen från vård- och omsorgsprogrammet, alternativt från barn- och fritidsprogrammet.

• Har en undersköterska utbildning eller dylikt.

• Erfarenhet av att arbeta med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med tillägg av missbruk eller psykisk problematik.

• Kunskaper i lågaffektivt bemötande.

Du agerar ansvarsfullt, är emotionellt stabil och självständig. Din förmåga och vilja att samarbeta är mycket viktig. Vidare så är du lösningsorienterad och möter utmaningar på ett lugnt och tryggt sätt. Du har god förmåga att uppmuntra och motivera medborgaren till meningsfulla aktiviteter. Du jobbar strukturerat, följer uppdragsbeskrivning och förstår vikten av att dokumentera och följa genomförandeplaner.

Utdrag ur polisens belastningsregistret ska uppvisas innan anställning, oftast i samband med anställningsintervju. Utdraget begär du själv via polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Anställningens omfattning Deltid