Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Vill du vara en del av vårt rehabiliteringsteam inom kommunal hälso- och sjukvård? Nu söker vi dig som vill arbeta med varierande arbetsuppgifter på olika boenden inom vår kommun, och tillsammans med oss arbeta för att ett rehabiliterande och hälsofrämjande förhållningssätt ska genomsyra förvaltningen.

Vare sig du är en erfaren eller nyutexaminerad fysioterapeut får du stöd av dina arbetskamrater för att komma in i ditt nya jobb på ett bra sätt. Vi väntar på din ansökan!

Rehabenheten arbetar med insatser för patienter som har ett beslut inom SoL och LSS. Vi arbetar med patienter med SoL-beslut på våra vård- och omsorgsboenden, korttidsboende, dagverksamheter, servicelägenheter och servicehus. På kommunens gruppbostäder, serviceboenden, servicelägenheter och dagligverksamhet arbetar vi med patienter som har LSS-beslut. I din tjänst som fysioterapeut är du direkt underställd enhetschef på rehabenheten där flera fysioterapeuter och arbetsterapeuter ingår i teamet.

För tjänsten söker vi en fysioterapeut som i första hand ska arbeta på ett av våra boenden inom SoL, men det kan även förekomma vissa arbetsinsatser inom LSS. Fysioterapeuten arbetar självständigt på ett boende men ingår i ett team med flera andra yrkeskategorier på boendet; arbetsterapeut, sjuksköterskor, läkare, enhetschef för boendet, omvårdnadspersonal samt att dietist finns övergripande i förvaltningen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• bedöma, utreda behov, förskriva, träna, anpassa, följa upp utifrån kompetensområdet
• handleda och utbilda omsorgspersonal i förflyttningskunskap, hjälpmedelshantering, hjälpmedelskunskap, bemötande
• handleda och instruera i rehabiliterande insatser och förhållningssätt för omsorgspersonal.
• ge råd och stöd till patienter och anhöriga
• medverka i det tvärprofessionella arbetet på boendeenheten där riskbedömningar enligt Senior Alert är en central del, samt BPSD

Du kommer även att medverka i utvecklingsarbete och riskbedömningar, dvs. utveckla och kvalitetssäkra verksamheten utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt, samt medverka till utvecklingsarbete inom förvaltningen och din enhet samt för yrkesprofessionen. Du dokumenterar i journalsystemet Lifecare och hanterar olika kvalitetssystem för medicintekniska produkter. På sikt kommer du också få agera handledare åt studenter.

Vi välkomnar en ny kollega som liksom vi arbetar för att skapa en bra arbetsmiljö där vi tar tillvara varandras kompetens och livskunskap. Vår värdegrund är en viktig plattform för oss och du får engagerade och kompetenta kollegor i ett välfungerande team.

Vi söker dig som är legitimerad fysioterapeut och vi ser det som meriterande med B-körkort då vi ibland behöver förflytta oss med bil mellan olika enheter.

Det är positivt om du har tidigare erfarenhet inom äldreomsorg och om du har arbetat i journalsystemet Lifecare.

Vem är du? Som person är du strukturerad och har förmåga att planera och organisera ditt arbete så att din arbetsdag blir effektiv. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa, samarbeta och samverka med andra. På vår arbetsplats är det viktigt att vi alla arbetar bra tillsammans med andra människor och där är ett gott bemötande och respekt viktiga nyckelord.

Du har lätt för att sätta dig in i andras situation och du har förmåga att se relationer i sitt rätta perspektiv och kan skilja på det personliga och professionella.

I arbetet får du användning för din problemlösningsförmåga - där andra ser hinder ser du möjligheter och du kan agera snabbt och ställa om och när situationen kräver det.

Referensnummer VON/2023:00040
  • Nathalie Hansson Barragan, enhetschef, 076-1150054