Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Vår kommun satsar på oss!

Vi har bestämt oss. Botkyrkas socialförvaltning ska bli din bästa arbetsplats. En arbetsplats som du själv är med och utformar. Allt för att erbjuda dig det bästa jobbet och de bästa förutsättningarna att göra skillnad – på riktigt.

Vill du arbeta med barn och deras familjer för en hemmiljö fri från våld? Då är du varmt välkommen att söka en tjänst hos oss på Utredning familj 1 i Botkyrka kommun.

Vår enhet arbetar med att utreda behov och följa upp insatser för barn i åldrarna 0-18 år som aktualiseras utifrån oro för att de lever i en hemmiljö där det förekommer våld. Utredning familj 1 består av två team om cirka 7-8 socialsekreterare per team och där varje team har en förste socialsekreterare som stöttar och vägleder i det dagliga arbetet. På enheten finns även en verksamhetsnära enhetschef och dagligt administrativt stöd. Vi arbetar utifrån kunskap, beprövad erfarenhet samt utifrån Signs of safetys förhållningssätt för att arbeta tillsammans med barn, föräldrar och deras nätverk.

Dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak innefatta:

• samtal med barn och föräldrar, samt samverkan med familjens privata och professionella nätverk
  • systematiskt och kontinuerlig dokumentation av ditt arbete i verksamhetssystemet Procapita
  • kontinuerligt stöd både av din förste socialsekreterare och dina kollegor, genom regelbundna gruppmöten, enskilda ärendedragningar samt extern handledning.

Vi arbetar tillsammans för att genom tydlig kommunikation och respekt för varandras personer skapa en arbetsmiljö där alla får plats och där alla får fortsätta utvecklas. Verksamheten består av personer med olika bakgrund, kunskaper och ålder. Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Botkyrka kommun ska få stöd och hjälp, och att barn ska få växa upp i ett hem fri från våld.

Rollen som socialsekreterare är mångfacetterad där du utgår från de rättsliga ramar som finns, såsom lagstiftning, riktlinjer och rutiner, för att kunna använda dig själv som en del i det hantverk det innebär att arbeta med socialt arbete med de personer vi möter. En viktig del i arbetet är samarbete inom och mellan olika myndigheter, t.ex. förskolor, skolor samt andra aktörer. Dessutom dokumenterar du systematiskt och kontinuerligt ditt arbete i verksamhetssystemet Procapita. Där det finns behov av samarbete med flera olika delar av socialförvaltningen för att tillgodose en familjs behov kommer du ingå i ett team med kollegor från andra enheter.

En arbetsplats med stort hjärta för de barn och familjer vi möter. En arbetsgrupp där det finns en värme för varandra och en vilja att fortsätta utveckla verksamheten.

När medarbetare på enheten får fråga om vad som är speciellt med Botkyrka beskrivs bland annat:

• Att det finns en stor möjlighet för vidareutveckling
  • Att det finns en tillit till medarbetarnas kompetens och bedömningar, som leder till mer handlingsutrymme och flexibilitet
  • Att det är högt i tak och välkommet att testa och komma med idéer
  • Att det är en prestigelös organisation med hjälpsamma kollegor och ledning

Arbetsplatsen ligger nära pendeltågsstationen i Tumba och Tumba centrum med butiker och trevliga restauranger. Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag och god möjlighet till distansarbete.

Vi söker dig men en socionomexamen samt dokumenterad erfarenhet av att utreda barn och unga. Vi ser även att du är utbildad inom och har erfarenhet av att jobba enligt BBIC och Signs of Safety.

Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning och för tjänsten krävs att du talar och skriver på svenska obehindrat.

Det är meriterande om du:

• arbetat inom verksamhetssystemet Procapita
  • arbetat med att möta våldsutsatta

För oss är det viktigt att du är ansvarsfull och bemöter andra med respekt. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och genomföra fattade beslut. Struktur i arbetet är något vi värdesätter samtidigt som du har förmågan att vara flexibel. Är du en person andra känner tillit till samtidigt som du är öppen och nytänkande tycker vi att du ska söka till oss!

Referensnummer SN/2023:00089
  • Emma Winbladh, 0701040990