Botkyrka kommun, Teknik- och fastighetsförvaltningen

Teknik- och fastighetsförvaltningen ansvarar för kommunens lokaler och fastigheter, hela vägen från planering av nybyggnadsprojekt till förvaltning och daglig drift. Vi ansvarar även för skötsel och utbyggnad av vatten och avlopp samt driftservice såsom städning, markservice, transport- och fordonsservice. Vårt mål är att bygga och förvalta hållbart och klimatsmart för att säkerställa en trygg och säker miljö för Botkyrkaborna. Vi levererar dricksvatten av god kvalitet och har miljöfrågorna i fokus. Vi är cirka 300 medarbetare som i våra olika funktioner arbetar med lösningar utifrån medborgarens fokus.

I rollen som affärsutvecklare på Teknik- och fastighetsförvaltningen är du en del av enheten VASA (verksamhetsstöd, affärsutveckling, strategi och analys). Huvuduppdraget är att vi stödjer förvaltningens enheter inom våra kompetensområden och du kommer i rollen som affärsutvecklare arbeta över hela förvaltningen, därför kommer stor vikt ligga på att få in rätt person för rollen.

Arbetsuppgifterna består främst av att utmana invanda mönster, bidra till innovation, driva affärs- och verksamhetsutvecklingsprojekt samt förändringsledning.

Vi ser hela tiden till helheten vilket kräver att du förstår helhetsperspektivet samt att du behöver förstå och utveckla hela processen från strategi, till planering, process, genomförande och uppföljning. Du behöver även förstå hur digitalisering och hållbarhet hänger ihop med utveckling. Mycket av arbetet är operativt men det behövs förståelse för det strategiska perspektivet och kunna föreslå lösningar som ligger i linje med förvaltningens mål, vision och strategier.

Hos oss får du en utvecklande och rolig arbetsplats. Vi är ett härligt team som stöttar och utmanar varandra i allt vi gör för att hitta bästa lösningarna. Vi ansvarar bland annat för digitalisering, IT-objektet, affärs- och verksamhetsutveckling, hållbarhet, kvalitet och förvaltningens hjärta kundtjänst.

En roll där din insats har stor betydelse för hela förvaltningen. Du kommer få en introduktion och handledning i arbetet tillsammans med en kollega din första tid. Dessutom kommer du få interna utbildningar samt ha en löpande dialog kring din personliga utvecklingsplan som en del av din kompetensutveckling. Vi arbetar löpande med din personliga utveckling. Vi tycker att det är viktigt att vi träffas på riktigt, och när det finns behov har vi möten på plats men är flexibla till distansarbete.

Grundläggande krav:
Vi ser att du har högskole- eller universitetsutbildning och en verktygslåda för att jobba med utveckling, processer och förändring.

• Minst ett par års erfarenhet av utvecklingsarbete.
• Tidigare erfarenhet som förändringsledare och projektledare.
• God dator- och systemvana samt erfarenhet av att använda digitala verktyg.
• Intresse för analys och omvärldsbevakning.

Meriterande:
• Har en vana av att föredra och presentera material på ett strukturerat, motiverande och tydligt sätt.
• Har tidigare erfarenhet av att arbeta mot ledningsgrupp eller styrelse, systemimplementationer samt leda implementations projekt av olika system.
• Tidigare erfarenhet av teknik och/eller fastighetsverksamhet.

För att lyckas i rollen är du resultatinriktad med ett stort intresse för innovation och människor. Du trivs med att driva dina ansvarsområden framåt. Eftersom tjänsten innebär många kontaktytor tror vi även att du är duktig på att skapa och bibehålla relationer. Vidare har du förmåga att förstå kunden och andras behov för att bygga förtroende och skapa nya affärsmöjligheter. Du är en person som ständigt strävar efter förbättring och är positiv, nyfiken, prestigelös samt driven i ditt arbete. Du är kreativ, pedagogisk och kan anpassa ditt budskap till olika mottagare. Vi tror att ambition är vägen till framgång och för att du ska lyckas i din roll räds du inte för att fråga, testa eller utmana. Eftersom du kommer arbeta med alla verksamheter inom förvaltningen är därför viktigt att kunna sätta sig in i och förstå verksamheternas behov samt ha utmärkt kommunikations- och samarbetsförmåga.

Varmt välkommen med din ansökan!

Referensnummer TFN/2023:00085
  • Sofie Trulsson, 0761423699