Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Är du intresserad av att leda andra, hållbar utveckling och en spännande kommun? Då ska du se hit!

Vi förstärker verksamheten med Naturskolan och Fältbussen. Här får du chansen att bli en viktig nyckelspelare för Botkyrka och i förlängningen för en långsiktig hållbar utveckling samtidigt som du får möjlighet att upptäcka Botkyrkas natur, miljö och kultur.

Inom Samhällsbyggnadsförvaltningen finns flera enheter, däribland miljöenheten. På miljöenheten är vi idag 30 medarbetare som tillsammans arbetar med myndighetsutövning inom olika typer av ärenden inom bland annat miljöbalken, livsmedelslagen, tobakslagen och alkohollagen. Vi strävar också efter att utveckla verksamheten genom smarta lösningar till en mer kundorienterad arbetsprocess med bland annat digital handläggning.

Naturskolan och Fältbussen har funnits sedan 1988 och tusentals unga Botkyrkabor har undervisats. Fältbussen erbjuder alla i årskurs 5 två teman: tema skog och tema vatten. Tema skog erbjuds vintertid ifrån v 45 till mitten av april. Vattentema erbjuds under övriga veckor vår och höst. Du kommer få guida eleverna i fält och även vägleda dem till att göra en egen biologisk undersökning.

Rollen som naturskoleekolog innebär att du kommer vara med och bidra till att utveckla verksamheten. I huvudsak innebär arbetsuppgifterna att planera, guida och vägleda eleverna i fält.

Naturskolan är en buss så under båda dessa teman hämtar och lämnar vi eleverna vid skolan. Själva exkursionen är utomhus mellan kl. 9 och 14. För att bättra på elevernas motorik lägger vi gärna in lite strapatsfylld klättring över stock och sten samtidigt som eleverna får närkontakt med naturen. Lunchen har skolan med sig men vi hjälper till om det ska grillas korv. Arbetet är delvis fysiskt krävande och kan innebära en del tyngre lyft.

Du får ett varierande arbete där den ena dagen aldrig är den andra lik, samtidigt som du får vistas mycket ute i Botkyrkas fina natur tillsammans med nyfikna ungdomar.

Vi söker dig som är intresserad av natur och biologi. Du har en biologisk utbildning, biogeologisk utbildning, lärarutbildning med ämnet biologi eller för oss jämförbar utbildning. Vi förutsätter att du har tidigare erfarenhet av att jobba med barn och att det är någonting du brinner för. Du ska också vara en bra förebild för barnen du undervisar. Du har mycket goda kunskaper i svenska och har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du hanterar komplexa problem och situationer självständigt och effektivt och tar initiativ inom och utanför eget ansvarsområde i syfte att få saker att ske. Giltigt B, D/DE-körkort är ett krav.

Arbetet kräver struktur och tydlighet. Du behöver ha ett högt säkerhetstänk och kan genomföra exkursioner med elever du aldrig har träffat, i för dem okända miljöer, på ett säkert sätt. Du ska ha ett miljövänligt tänk som du gärna inspirerar eleverna med. Du behöver vara flexibel som person och kunna ha många "bollar" i luften, samtidigt som det krävs att du planerar många steg i förväg.

Pedagogisk erfarenhet är meriterande.

Som person vill vi att du har ett positivt förhållningssätt, Du är noggrann, initiativrik och serviceinriktad. Du är närvarande och skapar trygghet genom att vara öppen, tillgänglig, empatisk och uppriktig. Ditt medarbetarskap överensstämmer med vår syn på det tillitsfulla medarbetarskapet där vi vill se medarbetare som är modiga, hållbara och kommunikativa. Som person är du trygg och modig och du är drivande i de frågor som för verksamheten framåt. Du är en duktig och van kommunikatör, lyssnar och skapar delaktighet.

Intervjuer sker löpande så ansök gärna i god tid.

Välkommen med din ansökan!

Referensnummer MHN/2023:00008
  • Jelinka Hall, 0767233014