Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Ekonomigruppen består av fem medarbetare och tillsammans med ekonomichefen driver du förvaltningens övergripande ekonomistyrning samt planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi. Ekonomigruppen driver arbetet med budget, månads- och delårsrapporter, verksamhetsberättelse, internkontroll samt redovisningsekonomi och är ett stöd till förvaltningens chefer och medarbetare i ekonomifrågor. Vi följer även upp kvalitet och utvecklingsarbete där vi samordnar och effektiviserar ekonomiprocesser inom samhällsbyggnadsförvaltningen.

Arbetet är omväxlande där det ingår att förklara samband mellan verksamhet, personal och ekonomi. Du har ett tätt samarbete med cheferna och verksamhetsnära ekonomiska funktioner. På ett stödjande och styrande sätt bidrar du till att ekonomin blir ett verktyg för att driva verksamheten på bästa sätt och att verksamheten uppnår sina mål. Arbetet sker både självständigt och i grupp.

I tjänsten ingår att:

• Ansvara för att driva budget- och prognosarbete inom miljö- och hälsoskyddsnämnden.
  • Ansvara för uppföljning, analys och rapportering av det ekonomiska resultatet till förvaltningsdirektör, ekonomichef och nämndpolitiker.
  • Vara delaktig i månads- och tertialbokslut.
  • Vara ett nära stöd till chefer i verksamheten och på ett pedagogiskt sätt förklara ekonomiska samband och resultat.
  • Utveckla arbetet med att ta fram KPI:er och nyckeltal för verksamheten.

Vi är ett engagerat gäng på sex personer som ser fram emot att få en ny kollega! Vi erbjuder ett brett, komplext och stimulerande uppdrag. Som stöd i uppdraget har du ditt team som träffas regelbundet och diskuterar gemensamma frågeställningar och bidrar till verksamhetsutveckling i en öppen dialog.

Arbetet sker huvudsakligen på plats i kommunhuset i Tumba, ett stenkast från pendeltågsstationen.

Krav:

• Du har en högskoleexamen med ekonomisk inriktning
  • Du har arbetat som ekonom eller controller tidigare
  • Du har grundläggande kunskaper i Officepaketet och vi tror också att du har lätt för att lära dig och arbeta i nya system. I Botkyrka använder vi bl.a Stratsys, Unit4 och Qlic
  • Du uttrycker dig mycket väl på svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat som controller i en större organisation likaså om du har erfarenhet av kommunal verksamhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med internkontroll, kvalitets- och verksamhetsutveckling och projektekonomi.

För att passa i rollen är det viktigt att du är driven, analytisk och har lätt för att samarbeta med både kollegor och övriga verksamheter. Du har ett strukturerat arbetssätt och strävar alltid efter ”rätt från början”. Du hittar balansen mellan noggrannhet och resultat, gillar utveckling, förändring och du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Genom ditt förhållningssätt bidrar du till att sprida kunskap, motivation och inspiration i organisationen. Du har ett strategiskt perspektiv samtidigt som du är operativ i det dagliga arbetet.

Välkommen med din ansökan!

Referensnummer SBN/2023:00170
  • Madelene Fredriksson, 0700851075