Beskrivning

Rikstens skola söker nu en legitimerad grundskolelärare i slöjd.
Du får möjlighet att planera och utveckla din undervisning tillsammans med skickliga och drivande ämneskollegor i ett kollegialt lärande.

I ditt uppdrag bedriver du undervisning och därtill hörande arbetsuppgifter såsom för- och efterarbete av undervisningen samt betygssättning. Du ingår i ett arbetslag och deltar i arbetslagets gemensamma arbete. Du bidrar i ett kollegialt samarbete till en god lärmiljö genom ett aktivt arbete i arbetsgrupper. Tillsammans har ni elevernas kunskapsutveckling i fokus. Du samverkar även med övrig personal på skolan. Du deltar aktivt i skolans värdegrundsarbete och arbetar inkluderade.

Vi ser mentorskap som en viktig del i skolans verksamhet genom att stötta sociala kontakter kring elever och klasser, ha kontakt med vårdnadshavare, frånvarohantering och utvecklingssamtal. I din roll samverkar du med elevhälsoteamet. Som medarbetare hos oss är du en ambassadör för skolan.

Arbetsplatsbeskrivning

Rikstens skola är en relativt nybyggd, luftig och fräsch skola i Rikstens Friluftsstad, Tullinge. Vi öppnade ht 2013 och har verksamhet från förskoleklass upp till år 9, med c:a 750 elever och 90 anställda.

Rikstens skola är en skola där nya idéer och engagemang uppskattas på alla nivåer. Våra elever är ambitiösa och likaväl som vi har höga förväntningar på dem, har de höga förväntningar på oss. Hos oss finns engagerade pedagoger som arbetar för att skapa kvalitativ undervisning och trygghet för våra elever.

Vi lägger stor vikt vid god arbetsro, tydliga strukturer och ett gemensamt förhållningssätt gentemot våra elever.

Vi satsar på tidig läsning, ett språkutvecklande arbetssätt och våra elever träffar på engelska redan i förskoleklass. Rikstens skola har en väl fungerande elevhälsa där skolledning, skolhälsovård och specialpedagoger samarbetar tätt med skolans övriga pedagoger. Vi har 5 arbetslag på skolan och det lag man tillhör utgör ett stort stöd för den enskilde pedagogen.

Vår skola ligger granne med Lida Friluftsområde och vi är ofta ute med vår verksamhet.

Rubriken i vår vision är:
"Rikstens skola- nyfikenhet, trygghet, glädje
Var den du är-bli den du vill!"

Du är legitimerad grundskolelärare med inriktning slöjd. Det är meriterande om du har utbildning för både mjuka och hårda materiel.
Du är en driven, nyfiken pedagog som gärna tar dig an utmaningar och provar nya idéer. Tjänsten kräver att du är en tydlig ledare som skapar en trygg lärandemiljö för dina elever, där ömsesidig respekt och samarbete genomsyrar din undervisning.
Eftersom vi har skog och ängar "inpå knuten" finns en stor möjlighet att ha delar av undervisningen utomhus.
På Rikstens skola utvecklar vi ständigt vår verksamhet. Det är viktigt att du är en flexibel pedagog med egna idéer som lockas av utmaningar. Kort sagt- vi söker någon utöver det vanliga som stämmer in i Botkyrkas devis "Långt ifrån lagom".
Vi tycker att det är meriterande om du arbetat några år inom yrket, men det är dock inget krav.

Vi söker dig som är strukturerad och stabil i din yrkesutövning. På samma gång vill vi att du är kreativ och samarbetsorienterad - arbetet ger stora möjligheter till egna initiativ, men ställer också krav på samarbete, både i årskurslaget och i större sammanhang.

Tillträde 2023-05-02 eller 23-08-14
Ort Tullinge