Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Utredning barn och unga 3 söker nu två nya kollegor som ska ersätta våra medarbetare som går på föräldraledighet!

Som socialsekreterare hos oss utreder du inkomna ansökningar och anmälningar gällande familjer med barn 0–18 år. Tillsammans med barnet/den unge och föräldrar planerar du insatser som du sedan följer upp.

Vårt uppdrag är att hjälpa familjer att hitta egna lösningar som håller över tid, därför inriktar vi oss särskilt på att utveckla nätverksarbetet med våra familjer.

Enheten har ett nära samarbete med kommunens öppenvård. Vi eftersträvar att arbeta i team kring våra barn, ungdomar och deras familjer. En viktig del i arbetet består av att skapa relation och motivera till en positiv förändring för att hitta individuella lösningar. Arbetet innebär ibland en del resor både inom kommunen och runt om i Sverige.

Enheten består av 20 socialsekreterare som utreder och följer upp insatser i såväl öppenvård som placeringar. Vi utreder och fattar beslut enligt SoL och LVU.

Två av dessa 20 socialsekreterarare är intensivutredare som vid behov jobbar mot alla fyra utredningsenheter. Vi har även tre förste socialsekreterare som arbetsleder det dagliga operativa arbetet. Enheten leds av en enhetschef och som stöd finns även en egen administratör samt en som jobbar med handläggarstöd.

Arbetet med att utveckla samtalen med människor och att öka delaktigheten och transparens i allt vi gör, genomsyrar vårt dagliga arbete. Vi arbetar dagligen med stöd av metoden Signs of Safety.

Socialförvaltningen i Botkyrka är en arbetsplats som ligger i framkant, vi fokuserar på att utveckla både det sociala arbetet och varandra. Tillsammans jobbar vi kring våra klienter och gör en positiv skillnad i människors liv. Vi drivs av utveckling och är vetgiriga. Du kommer få en gedigen introduktion och stöd av ett gäng engagerade arbetskamrater. Hos oss är du med och utvecklar arbetet så att vi kan vara din och allas bästa arbetsplats.

Vi erbjuder dig extern processhandledning i mindre grupp var fjärde vecka och vi investerar i att grundutbilda och vidareutbilda våra medarbetare i Signs of Safety, MI, BBIC , Savry och EARL. Vår öppenvård utbildar oss regelbundet i Nätverksarbete där Botkyrka länge varit en förebild för andra kommuner. Vi har årsarbetstid och möjlighet att arbeta på distans vid behov samt har friskvårdsbidrag.

Några ord från dina framtida kollegor:

- Det finns möjlighet till utbildningar och föreläsningar.
 - Man kan kombinera familjelivet med jobbet vilket är en stor fördel.
 - Närhet till chef och arbetsledning
 - Det är utmanande, varierande med en mängd olika problemområden i familjerna och omväxlande arbete med små och stora barn.
 - Att vara en del av Utredning Barn innebär inte endast ett intressant och spännande arbete, utan även att vara en del av grupp i olika åldrar med högt i tak, vi är omtänksamma, ställer upp för varandra och vi har nära till skratt.

Krav:

• Socionomexamen
• Du talar och skriver obehindrat på svenska
• B-körkort.

Meriterande om du också har:
• Flera års erfarenhet av utredning inom barn och unga
• Erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga samt kunskap om socialt arbete och gällande lagstiftning
• Utbildning inom Signs of saftey och MI.

Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Det är en förutsättning att du dokumenterar sakligt och korrekt.

Det allra viktigaste för oss är att du har en önskan och en drivkraft att bygga relationer och att vara med på våra familjers resa. Vi vill att du ser våra familjer som kompetenta och att ditt uppdrag är att hitta deras egna styrkor och att vi som myndighet endast finns i familjens liv under en begränsad tid medan det är familjens eget nätverk som finns kvar över tid. Det är dem vi behöver samla och samarbeta med.

Som person är du, empatisk, en god lyssnare och en trygg vuxen. Enheten arbetar teambaserat och därför är en mycket god samarbetsförmåga en förutsättning för att lyckas med ditt uppdrag. Du ska ha ett genuint intresse för att hjälpa och utreda barn och familjers situationer. Du är strukturerad och kan planera ditt arbete självständigt. Där andra ser hinder ser du möjligheter, du är flexibel, energisk och lösningsfokuserad och kan agera snabbt och ställa om när arbetet kräver det.

Välkommen med din ansökan!

Tillträde Tillträde enligt överenskommelse
Löneform Enligt överenskommelse