Som kurator ingår du i skolans elevhälsoteam med fokus på främjande, förebyggande och åtgärdande arbete och med fokus på att skapa en god miljö för elevernas hälsa, utveckling och lärande utifrån beprövad forskning. I ditt uppdrag ingår att arbeta förebyggande och åtgärdande mot mobbing, diskriminering och kränkande behandling. Du genomför stödjande och motiverande samtal med enskilda elever och elever i grupp, konfliktlösningssamtal och socialt utrednings- och kartläggningsarbete. Du bedriver värdegrundsarbete och medverkar i planering, upprättande och implementering av handlingsplaner inom värdegrundsarbetet. Du finns tillgänglig för rådgivning och konsultation i olika frågor. En naturlig del i ditt arbete är kontakter med elever, vårdnadshavare och personal samt samverkan med externa verksamheter utanför skolan såsom socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri samt habilitering mm. Du sätter gränser utifrån ditt uppdrag och prioriterar dina uppgifter utifrån Skolverkets uppdrag. Du medverkar i lokal krisgrupp tillsammans med skolledning.

Du har ett självklart respektfullt bemötande gentemot människors olikheter och prioriterar trygga och goda relationer samt delar skolans värdegrund. Du har förmåga att själv identifiera och skapa möjligheter till förändring och utveckling på elev-, grupp-, och organisationsnivå. Du behöver också kunna hantera och prioritera bland olika typer av ärenden och arbetsuppgifter. Flexibilitet är ditt ledord och du har en god förmåga att variera arbetssätt och metoder utifrån behov.

Karsby International School ligger i hjärtat av Norsborg med närhet till både bostadsområden och natur. Skolan är tvåparallellig från förskoleklass ända upp till åk. 9. På skolan har vi två särskilda undervisningsgrupper. Vår skola präglas av en stark gemenskap och ett välkomnande förhållningssätt.

Det är viktigt med sammanhållning och god trivsel och den skapar vi tillsammans. Från och med höstterminen har vi ett gemensamt kommunövergripande värdegrundsprogram som kallas Tåget. Du, och din kuratorskollega, kommer tillsammans att vara ansvariga för det programmet ihop med socialtjänsten och nyckelpersoner på skolan. Vi erbjuder dig en möjlighet att utvecklas och ta ett stort ansvar - men främst att få göra skillnad.

Krav: - Socionomexamen
- Mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
- Digital kompetens för dokumentation och övriga administrativa uppgifter

Meriterande: - Erfarenhet av arbete som kurator i skolan.
- God kännedom om skollag och socialtjänstlag.
- Erfarenhet av ProRenata.
- Erfarenhet av DF respons.
- Övriga språkkunskaper.
- Erfarenhet av arbete från kommunal verksamhet.

För att trivas i rollen söker vi dig som är relationsskapande och samarbetsorienterad. Du behöver kunna arbeta förebyggande och se och förstå individens behov. Du behöver vara trygg i din yrkesroll och ha förmågan att arbeta på ett strukturerat, men även flexibelt, sätt.

Tillträde augusti -24
Ort Norsborg