Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Vi arbetar med människor från 25 år som har behov av stöd och hjälp utifrån främst beroende, psykisk ohälsa och annan psykosocial problematik. De människor som söker oss har ofta komplexa behov och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden. Vi samarbetar tätt med vår öppenvårdsenhet för vuxna och våra två boendestödjarteam, och andra enheter inom förvaltningen, för att komplettera varandra på bästa sätt. Vi är stolta över den öppenvårdsbehandling som vi erbjuder och andra insatser på hemmaplan. Vi försöker hitta rätt insats i rätt tid för varje enskild person.
Erfarenhet av missbruksproblematik faktisk erfarenhet i arbetslivet, kunna dokumentera utförligt
För oss är varje människa unik och det är viktigt att personalgruppen är mångfacetterad och kompetent för att kunna möta behoven som finns hos dem som kommer till oss.

Dina främsta arbetsuppgifter är:

• Ta emot ärenden
  • Utreda den enskildes behov enligt SoL och LVM
  • Bevilja insatser och följa upp dessa enligt gällande lagar och riktlinjer
  • Samverka och arbeta i team med interna och externa samarbetspartners
  • Arbeta aktivt mot målet som är att få klienten så självständig som möjligt
  • Dokumentation, i verksamhetssystemet Procapita, rättssäkert
  • Kunskap om och erfarenhet av arbete med personer med beroendeproblem och psykisk ohälsa

En arbetsplats med stor variation av ärenden, du kommer oftast att ansvara och handlägga samma ärende. Du får en bred kompetens på enheten eftersom vi handlägger både beroende och socialpsykiatrin samt boende. I ditt dagliga arbete har du nära till en enhetschef, förste socialsekreterare som stöttar och vägleder, samt engagerade och kompetenta kollegor. Det erbjuds även extern handledning till alla medarbetare.

För tjänsten krävs det att du har Socionomexamen och B-körkort.

Det är meriterande om du har:

• Flerspråkighet
  • Kunskaper och erfarenhet av ASI och MI
  • Erfarenhet av socialt förändringsarbete med personer med samsjuklighet och beroendeproblematik.
  • Kunskaper i frågor som rör processorienterat arbetssätt, digitalisering och/eller förbättringsarbete.
  • Har relevant erfarenhet av handläggning/arbete vid socialtjänsten och erfarenhet av myndighetsutövning (minst 1 års).

Tjänsten kräver att du har ett mycket gott omdöme, är strukturerad och har lätt för att fatta beslut. Eftersom ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du har ett stort engagemang och intresse för målgruppen samt möta individen du har framför dig med nyfikenhet och empati.
Som person är du öppen och har lätt för att samarbeta. Du är trygg, självgående och har en god förmåga till helhetssyn. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringsperioden.

Referensnummer SN/2023:00104
  • Shabnam Alishah, shabnam.alishah@botkyrka.se