Botkyrka kommun, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen förvaltar och utvecklar både stad och landsbygd inom kommunen. Vi har det samlade ansvaret för att planera och skapa de fysiska, juridiska och affärsmässiga förutsättningarna för en trygg och god livsmiljö i Botkyrka. Våra 125 medarbetare arbetar för att möjliggöra för ett bra boende och en attraktiv närmiljö oavsett var i livet man befinner sig.

Är du intresserad av att leda andra, hållbar utveckling och en spännande kommun? Då ska du se hit!

Här får du chansen att bli en viktig nyckelspelare för Botkyrka och i förlängningen för en långsiktig hållbar utveckling samtidigt som du får möjlighet att upptäcka Botkyrkas natur, miljö och kultur.

Inom Samhällsbyggnadsförvaltningen finns flera enheter, däribland miljöenheten. På miljöenheten är vi idag 30 medarbetare som tillsammans arbetar med myndighetsutövning inom olika typer av ärenden inom bland annat miljöbalken, livsmedelslagen, tobakslagen och alkohollagen. Vi strävar också efter att utveckla verksamheten genom smarta lösningar till en mer kundorienterad arbetsprocess med bland annat digital handläggning.

Rollen som biträdande enhetschef innebär att du kommer vara med och leda samt ansvara för enhetens arbete mot miljö- och hälsoskyddsnämndens mål och viljeinriktning och aktivt delta i enhetens ledningsgrupp samt bidra till hela samhällsbyggnadsprocessen. Du bidrar till enhetens utvecklings- och förbättringsarbete och syftet är att skapa en enklare, öppnare och mer effektiv process till nytta för medborgare, företag och andra aktörer.

I rollen bedriver du ett utåtriktat arbete med andra verksamheter och aktörer och du kommer även närvara på nämndens sammanträden. Tillsammans med enhetschefen kommer du ansvara för att leda, planera, verkställa och följa upp arbetet för året så att resultat och ekonomi är i balans.

Vi söker dig som är intresserad av att utveckla arbetssätt och leda medarbetare i förändring. Du har en för arbetsområdet relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet från liknande arbetsuppgifter med personalansvar. Du har mycket goda kunskaper i svenska och har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du hanterar komplexa problem och situationer självständigt och effektivt och tar initiativ inom och utanför eget ansvarsområde i syfte att få saker att ske. Giltigt B-körkort är ett krav.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet och kunskap om myndighetsutövning utifrån miljöbalken och plan- och bygglagen.
  • Erfarenhet av förvaltningslagen och att leda grupper i utvecklingsarbete.
  • Tidigare erfarenhet från politiskt styrd verksamhet.

Du är en närvarande ledare som skapar trygghet genom att vara öppen, tillgänglig, empatisk och uppriktig. Ditt ledarskap överensstämmer med vår syn på det tillitsfulla ledarskapet där vi vill se ledare som är modiga, hållbara och kommunikativa. Som person är du trygg och drivande i de frågor som för medarbetare och verksamheten framåt. Vi vill att du har ett positivt förhållningssätt, att du är noggrann, initiativrik och serviceinriktad.

Intervjuer sker löpande så ansök gärna i god tid.

Varmt välkommen med din ansökan!

Referensnummer MHN/2023:00006
  • Jelinka Hall, 0767233014