Botkyrka kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.

Nu satsar vi på arbetet kring god och nära vård och söker en projektledare med handlingsutrymme att göra skillnad för våra medborgare. Är du rätt person för uppdraget? Då har vi ett spännande och utvecklande jobb för dig!

Nära vård är ett nytt sätt att arbeta med hälsa, vård och omsorg. Omställningen ska leda till att vården organiseras och bedrivs med utgångspunkt från individens behov och förutsättningar. En mer tillgänglig, närmare vård kan tillsammans med nya arbetssätt i vården innebära att resurserna inom vård och omsorg kan användas bättre och därmed räcka till fler. Arbetet med att erbjuda en god, sömlös och personcentrerad vård och omsorg har sin utgångspunkt i samarbetet mellan olika delar av hälso- och sjukvården i regionen, den kommunala hälso- och sjukvården och internt inom kommunen, till exempel vård- och omsorgsnämndens olika verksamheter samt Socialförvaltningens- och Utbildningsförvaltningens olika verksamheter.

I rollen som projektledare ska du ta fram en handlingsplan för God och nära vård som omfattar alla målbilder, målgrupper och områden inom vård- och omsorgsnämndens ansvarsområde. Det ska ske på ett samordnat, jämlikt och kostnadseffektivt sätt för medborgare i Botkyrka. Som grund vilar arbetet på din analys över vilka aktiviteter som stödjer, hindrar och utmanar omställningen av God och nära vård med primärvården som nav. Arbetet ska göras i nära samverkan med Regionen.

För att trivas i rollen som projektledare har du förmåga att arbeta självständigt med olika uppdrag samt driva på arbetet framåt. I din roll har du även ett viktigt uppdrag i att motivera och inspirera andra i arbetet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att upprätta förslag till projektplan, leda processarbetet- d.v.s. kartlägga arbetsflöden och ta fram förslag på förbättringar, samt upprätta avtal, riktlinjer och överenskommelser.

Du kommer även att:

• bygga relationer och samarbeten och knyta kontakter i och utanför kommunen
• planera, genomföra, utvärdera och förbättra nuvarande och nya arbetssätt
• administrera, planera och leda arbetet i arbetsgrupper, referensgrupper och styrgrupp
• ta fram material, utbilda medarbetare och implementera nya arbetssätt

Arbetsuppgifterna kan komma att variera över tid och efter behov.

Vi erbjuder dig ett självständigt, omväxlande och stimulerande arbete! Din anställning är organiserad på förvaltningens myndighet och du rapporterar direkt till myndighetschef.
Utöver det arbetar du nära förvaltningens övriga chefer och verksamheter, medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS), och andra nyckelfunktioner.  Även som projektanställd får du ta del av kommunens förmåner, t.ex. friskvårdsbidrag och cykelbidrag och i Botkyrka kommun har vi en positiv inställning till distansarbete.

Din högskoleutbildning har du inom vård-och omsorgsområdet eller annan relevant högskoleutbildning som t.ex. socionom eller samhällsvetare. Vi söker dig som har erfarenhet av att leda kvalitets- och utvecklingsarbete, gärna som projektledare. Goda kunskaper om HSL, SoL, LSS och annan lagstiftning inom området är ett krav, samt flerårig yrkeserfarenhet från äldreomsorg/ funktionshinderområdet.

Du har god förmåga att uttrycka dig så att det lockar till läsning och det är meriterande om du har erfarenhet av att skriva avtal, överenskommelser och andra styrande dokument. Vi ser gärna att du har kunskap om flödesorienterade arbetssätt, processarbete, uppföljning och utvärdering.

Vem är du?
Som person ser du utmaningar som möjligheter och bygger relationer utifrån ett kommunikativt och samarbetsinriktat förhållningssätt. Du är strukturerad och drivande och kan självständigt planera, samordna, genomföra och följa upp aktiviteter och uppdrag mot uppsatta mål. Du drivs av att förbättra processer och arbetssätt tillsammans med andra. Som person är du stabil och målfokuserad även när du stöter på utmaningar och hinder.

Anställningsform Tidsbegränsad anställning
Tillträde Tillträde april-maj